Irina Robles serà la coordinadora de la nova ENA que aposta per l’andorranitat dels projectes

Un nou model de gestió més econòmic basat en una direcció artística de tres persones, una d’elles exercint les tasques de coordinació; la redacció i implementació d’un pla pedagògic per a les escoles; i la priorització de les produccions pròpies exclusivament andorranes són els tres eixos que el patronat -format pel Ministeri de Cultura, el Comú de la Massana i la Fundació Crèdit Andorrà- han marcat per a la nova Escena Nacional d’Andorra (ENA) després de la dimissió de la seva directora Ester Nadal a finals de l’any passat. El ministre de Cultura, Albert Esteve, els ha presentat en roda de premsa al costat de qui serà la nova coordinadora, Irina Robles, i ha remarcat l’aprimament de l’estructura reduint el seu cost a 55.000 euros: 35.000 els aporta el Ministeri i 10.000 cada un dels dos patrons restants, la corporació massanenca i la Fundació Crèdit Andorrà.

El patronat de la Fundació de l’ENA, després de la dimissió a finals de l’any passat de la seva directora artística, Ester Nadal, ‘va iniciar un procés de reflexió per definir el seu futur, i amb el qual s’ha tingut en compte la viabilitat econòmica del projecte i l’opinió del col·lectiu teatral andorrà’.

Han estat les primeres paraules del ministre Albert Esteve a l’hora de presentar el nou projecte de l’ENA i que es concreta en tres eixos: un nou model de gestió; un pla pedagògic a les escoles; i l’aposta per produccions exclusivament andorranes.

I darrera dels tres eixos, o al davant, l’estalvi econòmic: l’ENA passarà a tenir un pressupost de 55.000 euros enfront dels 75.000 que tenia. El Ministeri de Cultura aporta la major part (35.000) i la resta els altres dos patrons -Comú de la Massana i Fundació Crèdit Andorrà- (10.000 cada un). La majoria dels diners estan destinats, segons Esteve, als projectes i al pla pedagògic. El ministre ha assegurat que ‘en els anys més elevats’, el sou de l’anterior directora podia haver arribat al 40% del pressupsot.

El ministre de Cultura ha explicat que el nou model de gestió es basa en una direcció artística de tres persones, totes elles vinculades directament al món teatral andorrà, i de les quals una d’elles farà de coordinadora permanent: Irina Robles (direcció d’Els Pastorets i moltes altres obres teatrals de companyies andorranes). L’acompanyaran dues persones més de forma rotatòria durant dos anys. Els primers en exercir aquesta tasca de direcció artística al costat d’Irina Robles, seran Roger Casamajor (Pa Negre, L’illa de l’Holandès, Temps de Silenci i d’altres) i Elisabet Caubet (Andandarà). Dels tres, només la coordinadora tindrà una remuneració econòmica.

Pel que fa al projecte pedagògic s’ha encarregat a quatre persones vinculades a l’Institut del Teatre, dels centres d’Osona i de Barcelona, ‘la redacció d’un pla pedagògic sòlid que pugui implementar-se a Andorra’. Aquestes persones són Antonio-Simón Rodríguez -coordinador acadèmic de Vic-; Carles Salas, director del centre territorial d’Osona; Clàudia Moreso -coreògrafa-; i Jordi Arqués -coordinador acadèmic i professor de cursos de formació teatral de l’Ajuntament de Vic-.

L’objectiu, segons ha explicat el ministre, és ‘implantar progressivament dins de l’horari curricular’ la introducció a les arts escèniques en els diferents nivells educatius. Aquest pla comptarà amb la interlocució de la Fundació de l’ENA i el Ministeri de Cultura i ‘sempre comptarà amb professionals andorrans per portar-lo a la pràctica’.

I pel que fa a la temporada 2013, marcada per l’anterior direcció, Albert Esteve ha assegurat que ja porta els eixos bàsics de la ‘nova ENA’, és a dir, produccions pròpies exclusivament andorranes en les quals es valoren ‘la qualitat, el treball de companyies diferents, l’exportabilitat de les obres i la presència en la producció en tot el territori andorrà’.

Així, les obres són El vigilant (amb direcció d’Ester Nadal i amb Isaac Férriz com a protagonista); El petit príncep (una coproducció de l’ENA i la Fundació ONCA); i La casa de Bernarda Alba (dirigida per Irina Robles, coproduïda per l’ENA i Andandarà i amb actors de diferents companyies del país).

De cara al 2014, el ministre de Cultura ha explicat que es podran presentar projectes a la direcció artística tripartida que valorarà i decidirà quina comptarà amb el suport de l’ENA, que també podrà prendre la iniciativa de proposar projectes.

Per la seva banda, la nova coordinadora, Irina Robles, ha explicat que Andorra està en un ‘molt bon moment a nivell teatral’ i que hi ha ‘moltíssim bullici’. S’ha marcat com a prioritat ‘dinamitzar i escoltar molt les necessitats del col·lectiu’ que hi ha al país, ‘posar-se en contacte amb ells i veure per què pot ser útil l’ENA’.

Robles ha afegit que ‘a través de les reunions vam poder copsar algunes de les necessitats, com explotar les obres que es fan al país i que puguin tenir un circuit dins d’Andorra i, perquè no, posar-nos objectius més ambiciosos fora del país’.

La nova coordinadora pensa, però, que tot ha de venir ‘d’escoltar molt el col·lectiu i que explotar les obres pot fer recuperar coses que han quedat en el tinter com pot ser el projecte Alcover’.

TOTES LES NOTÍCIES