L’Àrea de Conservació i Restauració del Departament de Patrimoni Cultural d’Andorra ha començat a treballar en la restauració de les pintures murals que decoren l’absis de l’església parroquial d’Escaldes-Engordany.

Les pintures murals, obra de l’artista catalana Núria Llimona, daten del 1960, i són d’inspiració romànica, d’acord amb l’estil neo-romànic de l’església, construïda poc temps abans. Pel que fa a la iconografia, al centre del tambor de l’absis hi ha representats 16 personatges, tot i que n’hi ha quatre que queden ocults rere el retaule. La majoria són sants, representats en posició frontal i amb uns atributs que no sempre permeten identificar-los amb claredat. A la part central de la conca de l’absis hi ha representada la Maiestas Domini dins una màndorla, acompanyada del Tetramorf. Als extrems del tambor, simètricament, hi ha representats tres àngels.

L’estat de conservació de les pintures és força deficient, per un aflorament generalitzat de sals, localitzat sobretot en els personatges, que ocasiona un vel blanquinós i causa pulverulència als pigments. D’altra banda hi ha aixecaments i pèrdues de pintura, que deixen visible el fons blanc i pertorben l’apreciació estètica del conjunt.

La intervenció prevista consistirà en la neteja superficial de les pintures, l’eliminació del vel blanquinós de les sals, i la fixació de la pel·lícula pictòrica amb un adhesiu sintètic molt diluït. Posteriorment es retocaran les petites pèrdues de pintura per tal de millorar la lectura de l’obra. S’han previst unes cinc o sis setmanes de feina.

El retaule barroc, a partir de l’any vinent

Pel que fa al retaule barroc, i un cop finalitzada la intervenció de les pintures, es desmuntarà i es traslladarà al taller de restauració del patrimoni cultural per ser tractat amb més profunditat.

El retaule dedicat a la Immaculada data de mitjan segle XVII i va ser construït per ocupar l’altar major de l’antiga església d’Escaldes-Engordany, enderrocada vers l’any 1958 per fer la carretera a la part alta d’Escaldes.

El retaule no conserva el basament original. A la part inferior hi ha la predel·la historiada amb baix relleus, a banda i banda del sagrari. El cos principal consta de tres fornícules; al centre se situa la imatge de la Verge Maria, acompanyada de sant Pere Màrtir i sant Iu. A la cimera hi ha el pare etern flanquejat pels bustos de sant Pere i sant Pau.

Tot i que havia estat recuperat i restaurat a principis dels anys vuitanta, actualment presenta nombrosos aixecaments de policromia que afecten bàsicament les parts daurades. També hi ha una certa acumulació de brutícia que li dóna un aspecte ennegrit i apagat. S’ha detectat un atac actiu, però lleu, d’insectes xilòfags.

La intervenció prevista contempla la fixació de la capa pictòrica, la neteja de la policromia, la reintegració pictòrica de les pèrdues i la desinsectació amb anòxia.

Pel que fa al muntatge, es valorarà la conveniència de posar-hi una estructura metàl·lica per distribuir millor el pes de les diferents peces.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada