Indústria 4.0 i glocalització

La celebració de la 15a Diada de les Telecomunicacions de Catalunya, va evidenciar els grans avenços tecnològics aconseguits, quina aplicació tindrà importants implicacions socials en el desenvolupament de la humanitat. Avenços que es podrien centrar en la Industria 4.0 com la fabricant del futur. Es tracta de fàbriques intel·ligents (smart) en gran mesura robotitzades en les que les petites i mitjanes empreses i tenen un important paper a jugar. Es va exposar l’exemple d’Amazon, que quan un client li compra un llibre, que rep al cap de 24 hores, simplement l’edita, partint d’un text digitalitzat, imprimint-lo i enquadernant-lo de forma unitària.

Aquest model de producció suposa una ruptura amb les amb les grans línies de fabricació en cadenes de muntatge, moltes de les quals són substituïdes per la fabricació de petites sèries, en les que cadascun dels seus productes poden tenir petites diferències personalitzades, per atendre les peticions dels clients. Abans de la revolució industrial la fabricació artesanal, per exemple de sabates, es feia a mida de l’usuari. Això avui torna a ser possible amb el que s’anomena “glocalització”, que ajunta la digitalització d’un producte accessible a nivell global, amb la seva fabricació a nivell local, facilitant la vida local 24 hores. Es va plantejar la disjuntiva de si les seves aplicacions en la industria 4.0, haurien de servir per fer als rics més rics o ben al contrari per millorar la qualitat de vida de tota la població. Aquesta és la qüestió!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada