Tal dia com avui de fa deu anys —i després de gairebé sis d’obres— va obrir les portes el centre comercial illa Carlemany. Una aposta decidida i nova al país que es posava en marxa, de cara al públic, en un moment de gran incertesa econòmica en l’àmbit mundial, les conseqüències de la qual Andorra i el sector comercial i turístic també van patir.

Deu anys després, l’escenari és ben diferent. L’avinguda Carlemany i bona part de l’avinguda Meritxell ja no veuen passar cotxes amunt i avall, i s’han convertit en l’autèntic rovell de l’ou de l’oferta comercial d’Andorra. S’ha definit l’eix comercial del país per a vianants, amb una transformació arquitectònica de l’espai que ha anat acompanyada de comerços renovats, transformats, modernitzats. Han obert portes noves insígnies, tant impulsades per capital local com nouvingudes arran de la Llei d’obertura econòmica. El sector ha vist com l’impuls al comerç de compres fet els darrers anys pel Govern ha anat prenent forma, potser tímidament, però amb noves iniciatives, amb noves associacions públiques i privades, i amb una marca global que l’identifica.

Han estat deu anys de canvis, d’evolució i de reptes que, sens dubte, no s’aturen aquí, ja que la recerca constant de nous atractius i d’un més bon servei al visitant i al client, així com la lluita contra l’amenaça creixent del comerç en línia i de noves i atractives ofertes comercials veïnes, fan que no es pugui abaixar la guàrdia en el dia a dia a l’hora d’estar al capdavant del sector. Així ho entenen a illa Carlemany, que ha esdevingut el centre comercial d’Andorra, l’únic equipament d’aquestes característiques del país i que, per a moltes persones, és l’autèntic centre d’Andorra, ja que la seva ubicació, la seva empremta dins de l’oferta comercial, amb la seva constant activitat per convertir-se en més que un espai de botigues i de restaurants, així el defineixen.

És un espai que ha estat, també, en evolució durant aquests deu anys. El fet de renovar part de la seva oferta, posar en marxa reformes estructurals per a millorar l’acollida del públic —com ara la incorporació de més escales mecàniques o la renovació dels lavabos de la planta baixa— o adaptar l’entrada de l’aparcament interior i el seu recorregut, com a conseqüència dels diversos canvis en la circulació pel carrer de la Valira, han fet que el centre comercial es vagi posant al dia, sobretot, per adequar-se a les demandes del públic. Un públic que ha anat augmentant progressivament en aquest període. Si el primer mig any (juliol-desembre del 2009) van passar per illa Carlemany 2.102.221 visitants, durant tot l’any següent (2010) es van fregar els 4.500.000 i l’any passat, el 2018, es va tancar amb una afluència de més de 6.500.000 de visitants. Cada any la xifra ha anat creixent, si bé és cert que de manera irregular, condicionats per la disposició de ponts, festius i períodes de vacances dels països veïns, la base principal del turisme a Andorra.

Com a curiositat, cal destacar la data del 7 de gener del 2016, quan es va registrar una afluència total de gairebé 44.000 persones en un sol dia, una xifra que s’estableix com a rècord de visitants en un sol dia al centre.

En aquest període de deu anys, en el qual illa Carlemany ha estat guardonada com a millor centre comercial de petit format (2012) per l’International Council of Shopping Centers, el centre s’ha projectat a l’exterior, sobretot pel que fa al mercat català —el més proper i reincident en les visites—, però sense oblidar el públic del sud de França, el d’altres zones de l’Estat espanyol i també el d’altres procedències més minoritàries.

Campanyes publicitàries a TV3, Televisió de Catalunya, accions publicitàries concretes a Tolosa i a Barcelona i la seva àrea d’influència, aparicions en premsa escrita catalana, en premsa d’àmbit estatal espanyol o en rotatius amb una forta implantació a la zona sud de França, participació en accions publicitàries per al turista rus o en iniciatives del sector de les agències de viatges a FITUR, són mostres de la recerca de públic de la marca i la seva expansió publicitària més enllà de les nostres fronteres, de manera associada a la marca Andorra, perquè s’entén com una obligació i un deure fer-ho així. Perquè illa Carlemany també ha estat, durant aquests deu anys, al costat d’iniciatives de país i de les principals marques turístiques locals, sense oblidar que s’ha implicat en l’àmbit esportiu, cultural i social més de base.

Iniciatives com la Cursa Popular illa Carlemany, el suport a l’Esquí Club d’Andorra com a mostra de defensa de l’esport de neu o la Cursa de la Dona, amb un marcat caire social, són clares mostres d’implicació en el dia a dia del país. La llista podria ser llarga, perquè des d’illa Carlemany s’ha cregut i s’ha apostat des del primer dia per una integració efectiva en la comunitat, i això també ha convertit el recinte en escenari d’accions i d’esdeveniments singulars que han ajudat, sens dubte, a fer que el centre comercial sigui el centre d’Andorra. Un lloc on sempre passen coses. Coses diferents, singulars, atrevides, divertides, que ofereixen una experiència que va més enllà del fet de comprar, que aporten un al·licient i un atractiu més a totes les persones que viuen a Andorra o que la visiten.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada