Homenatge del Museu de la Moto de Bassella a la marca Derbi

L'exposició homenatge a la marca Derbi al Museu de la Moto de Bassella
L’exposició homenatge a la marca Derbi (Museu de la Moto de Bassella)

Al llarg d’aquesta temporada, el Museu de la Moto de Bassella, a l’Alt Urgell, homenatja una de les marques de motos que ha deixat més petjada en la societat catalana: Derbi. Des de l’octubre passat i fins al 31 de març de 2023, el recinte alturgellenc ofereix l’exposició temporal ‘+Derbi. Dels carrers als circuits’, que mostra els models, els èxits, els pilots i els emblemes que van convertir la firma de la família Rabasa en un símbol dels carrers i carreteres de la Catalunya del segle XX.

Segons el Museu de la Moto, “la intenció d’aquesta mostra és, per sobre de tot, intentar endinsar-se en l’esperit que va fer de Derbi una marca tan especial, tan diferent de la resta de brillants marques de motocicletes del nostre país”. El tribut coincideix amb el centenari de la creació “d’una marca amb un palmarès tan increïble en competició i amb tants models emblemàtics com és Derbi”. Al respecte, subratllen que “no ha estat tasca fàcil” escollir els elements que conformen la mostra “i de ben segur algú hi trobarà a faltar alguna unitat que, en un moment donat, va tenir una especial rellevància en la seva vida”.

I és que per a moltíssima gent, el nom de Derbi anirà per sempre més “associat a aquells indestructibles ciclomotors que els van portar cada dia a la fàbrica o a l’escola”. I, per a d’altres, seran “aquelles petites màquines esportives, trucades fins a l’última peça que van encendre la seva passió per la velocitat des de molt joves”, indiquen des del Museu. Per a alguns, Derbi serà també, sempre, “les bales vermelles que van situar la indústria nacional espanyola al mapa internacional, guanyant un títol mundial rere l’altre”, una gesta que cap altra marca catalana ni de l’Estat espanyol no havia aconseguit fins llavors.

Però darrere de totes aquestes vivències tan diferents, hi ha un únic denominador comú: la força de voluntat i la increïble capacitat d’un equip humà que, seguint l’esperit del seu fundador, Simeó Rabasa Singla, va ser capaç dia a dia, cap de setmana a cap de setmana i generació rere generació, de portar aquesta marca dels carrers als circuits i dels circuits als carrers.

La mostra inclou una cinquantena de mítics models des dels inicis de les bicicletes Rabasa, amb una curiosa unitat de 1922 que va ser utilitzada pels bombers de Barcelona, fins als populars scooters de finals dels anys 90, l’última etapa d’èxit de Derbi.

Dividida en dos àmbits, models de sèrie i prototips de competició, el recorregut permet al visitant fer un repàs per l’evolució de la marca, passant pels primers models de 250 i 350 cc, les mítiques Antorcha “paleta” o la supervendes Variant, així com una selecció de diversos ciclomotors de tot terreny, un dels quals tenia el nom de ‘Pirineos’. També s’hi pot veure un altre emblemàtic ciclomotor tot terreny, el Super Diablo, i models emblemàtics com la Derbi 2002 GP o la Sport Coppa

Pel que fa a motocicletes de carreres, hi destaquen diversos exemplars únics, com la Derbi 4 cilindres, la 80cc GP amb la que el valencià Jorge Martínez ‘Aspar’ va participar al Mundial de 1989 o alguns prototips de motocròs del manresà Toni Elias, un dels diversos pilots que va ser present a la inauguració.

També s’hi pot contemplar l’uniforme que van lluir diversos pilots de velocitat de l’època, com ara l’osonenc Àlex Crivillé (que més endavant va esdevenir campió mundial en 125 i en 500 cc), els germans Pol i Aleix Espargaró o bé Josep M. Busquets i els bessons Ramon i Joaquim Galí, que amb Derbi van destacar a les 24 Hores de Montjuïc a la dècada de 1960.

El Museu de la Moto de Bassella, situat al peu de la carretera C-14 (km. 134), obre habitualment els dilluns, dijous i divendres, de les 10 del matí a les 5 de la tarda, i els dissabtes, diumenges i festius de les 10 del matí a les 6 de la tarda.

TOTES LES NOTÍCIES