Google retarda l’entrada de les noves extensions de Chrome

Un ordinador portàtil amb el Google obert
Un ordinador portàtil amb el Google obert (Unsplash)

A través del seu blog de desenvolupadors per a Chrome, Google ha anunciat l’actualització del full de ruta que la portarà a canviar la forma en la qual el seu navegador empra les extensions per a un format més segur i amb major control del que aquestes fan per als usuaris.

L’actual forma de funcionament i gestió de les extensions del navegador, anomenada Manifest V2, es veurà substituïda per Manifest V3, que introdueix uns protocols de funcionament i accés a recursos i funcionalitats fora del context d’execució de la mateixa extensió més estricte, i una major transparència en les accions que duu a terme cada extensió, així com més control de l’usuari sobre aquestes.

A partir de gener del pròxim any, i amb la versió 112 de Chrome, Google començarà a realitzar experiments – segons les mateixes paraules de l’empresa – per a desconnectar Manifest V2 en els canals Canary i Beta de Chrome, que al juny de l’any que ve s’estendran a tots els canals, cosa que significa també en els usuaris finals.

A partir del mateix mes de juny de 2023, les extensions que es basin en Manifest V2 desapareixeran de la Web Store de Chrome, la botiga d’aplicacions del navegador, passant d’estat visible a amagat. És a dir, seguiran allí, però no es podran trobar amb una cerca estàndard, igual que ja no es podran publicar noves extensions basades en aquesta versió de Manifest, només serà possible publicar complint amb la V3.

En el cas dels usuaris corporatius, aquests podran estendre la compatibilitat amb Manifest V2 fins a gener de 2024, per a deixar més temps a una transició planificada, i tenint en compte que els entorns professionals sempre són més delicats que els usuaris finals per a la introducció de canvis. A més, les extensions de la web Store que siguin únicament compatibles amb Manifest V2, i que al juny hauran passat a ser ‘invisibles’, passaran a ser completament eliminades.

 

Un petit baló d’oxigen per als ad-blockers

Des del EFF (Electronic Frontier Foundation, entitat dedicada a preservar els drets i la llibertat d’expressió dels internautes), ja es van queixar l’any passat que els estrictes controls i mesures de Manifest V3 no frenaran el malware que empra el sistema d’extensions dels navegadors i, no obstant això, sí que afectarà la innovació en reduir el que poden fer les extensions.

Concretament, el EFF assenyala que les extensions que busquen mantenir la privacitat dels usuaris i alliberar-los de l’abundància de publicitat en línia, es veuran molt limitades en les seves funcionalitats, la qual cosa portarà al fet que no aconsegueixin complir amb la comesa que pretenen.

Recordar que una bona part del negoci de Google ve, precisament, de la publicitat que els ad-blockers impedeixen visualitzar per a millorar la comoditat dels usuaris.

De seguir la trajectòria prevista, si això suposa un problema, es podria veure un cert increment en el nombre d’usuaris de navegadors com Brave o Vivaldi, que disposen d’eines integrades que garanteixen la privacitat i el bloqueig dels anuncis, especialment d’aquells que contenen cookies invasives o altres tipus de rastrejadors.

Tots dos navegadors web citats es basen en el motor de Chromium, el mateix que equipa a Chrome, per la qual cosa són compatibles amb la forma en què aquest últim renderitza i presenta les pàgines web.

 

Per Tecnonews

TOTES LES NOTÍCIES