Els consellers generals del Partit Socialdemòcrata consideren que amb el projecte de Llei de designació de carreteres i gestió de la xarxa viària el Govern vol actuar “d’amagatotis” i deixar de banda el Consell General, com per exemple pel que fa a la modificació de les amplades de les carreteres, i creuen que cal fer-ho per llei. A més, considera que els arguments que es donen per modificar aquesta llei “són excuses” que no els convencen. Així ho ha exposat Rosa Gili en la defensa de l’esmena a la totalitat que han presentat a aquest text, i a la qual ha donat suport el grup parlamentari liberal, que creu que amb aquesta llei es plasma el fet que des del Govern es donen més “responsabilitats als comuns però menys euros”, tal com ha comentat el conseller Joan Carles Camp. El ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, ha defensat que aquesta llei el que farà és permetre una major flexibilitat, agilitat i adaptació a les necessitats actuals.

La consellera general del Partit Socialdemòcrata Rosa Gili ha manifestat en la defensa de l’esmena a la totalitat que els consellers socialdemòcrates han presentat al projecte de Llei de designació de carreteres i gestió de la xarxa viària que el Govern pretén actuar “d’amagatotis” i deixar de banda el Consell General. També ha criticat els arguments que dóna l’Executiu per modificar l’actual llei de carreteres i ha qualificat aquest projecte i els seus objectius com de “presa de pèl”.

Gili considera que en alguns aspectes que fixa aquesta llei, com per exemple els canvis en la modificació de l’amplada de les carreteres, s’hauria de tenir en compte el vistiplau del Consell General i ha afegit que no fer-ho és “un insult” a la feina que es fa des de la Cambra i ha argumentat que això no es pot defensar emparant-se en criteris d’agilitat ja que “no cal canviar l’amplada d’una carretera cada setmana”. A més a més, ha qualificat aquesta llei com de “caòtica” i lamenta que permet certes “arbitrarietats”.

Aquesta esmena a la totalitat ha rebut el suport del grup parlamentari liberal, des d’on creuen que el que es pretén amb aquesta llei és donar “més responsabilitats als comuns però menys euros”, tal com ha remarcat el conseller Joan Carles Camp, que ha instat el Govern a tenir en compte el rol del Consell en la definició de les competències i les transferències als comuns. Per això creu que tirar endavant aquesta llei és una mala manera d’assentar les bases pe a un pacte d’Estat per a les competències i transferències i en el qual es vol que el Consell hi prengui part.

El ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, ha defensat que amb els canvis el que es pretén és una major agilitat, flexibilitat i adaptació de la llei a les necessitats actuals. Ha dit que aquest text no canvia cap de les competències ni transferències que tenen els comuns i ha considerat que les crítiques del PS eren “destructives” i que els liberals han estat “oportunistes” en adherir-se al suport de la mateixa. El ministre ha remarcar que el text actual és massa genèric i “poc flexible” i que no permet certes actuacions, com intervencions en certs edificis que es troben en mal estat, i que serien possibles amb aquests canvis. També ha recordat que l’actual text vigent data del 2005 i que des de llavors s’han donat molts canvis.

Ni Socialdemocràcia i Progrés ni Demòcrates per Andorra han donat suport a aquesta esmena. D’aquesta manera, Víctor Naudi ha defensat que calia aquesta adaptació ja que l’actual llei està desfassada en certs aspectes. Aquest grup ha presentat dues esmenes “per millorar el text” tal com ha remarcat Naudi. Pel que fa a DA, la consellera Meritxell Palmitjavila ha defensat que el text pemetrà l’actualització del directori de carreteres, que està “defassat” i que el fet que es permeti la reducció de l’amplada de les carreteres també donarà més autonomia als comuns a l’hora de dissenyar els seus projectes urbanístics. També ha defensat que afavoreix la sostenibilitat econòmica i mediambiental. Ha avançat, però, que pel que fa a la flexibilització del traspàs de titularitat de carreteres, defensaran que es faci a través d’un procés legislatiu.

Residus
D’altra banda, el Consell General ha aprovat amb 27 vots a favor la proposta d’acord proposada pels consellers del Partit Socialdemòcrata perquè en l’elaboració del nou Pla Nacional de Residus es tingui en compte una aposta decidida per la matèria orgànica i el compostatge i es fixin objectius més ambiciosos.

També s’ha aprovat per assentiment la ratificació del conveni entre Andorra i Liechtenstein per evitar la doble imposició. Es tracta d’un acord que segueix el model de l’OCDE, tal com ha posat en relleu el ministre de Finances, Jordi Cinca, i en què s’han tingut en compte les especificitats i particularitats dels dos estats. Des de l’oposició s’ha animat el Govern a continuar ampliant aquesta xarxa de convenis, ja que amb la ratificació aprovada aquest dijous ja són quatre els CDI entre Andorra i altres països.

(Text i foto: ANA)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada