El professor Matthew Gentzkow, catedràtic de la Stanford University, ha rebut avui el IV Premi Internacional Calvó Armengol, que atorguen el Govern d’Andorra, una fundació financera i la Barcelona Graduate School of Economics. El guardó, establert en memòria del professor Antoni Calvó Armengol, reconeix en aquesta ocasió la recerca del professor Gentzkow sobre la polarització del llenguatge en la política i en els mitjans de comunicació, tema sobre el qual ha parlat en la conferència oferta en el marc de l’acte d’entrega del premi.

En l’estudi elaborat pel professor, en col·laboració amb Jesse Shapiro de la Brown University i Matt Taddy de la University of Chicago, es van aplicar tècniques per analitzar els patrons de comunicació al congrés dels Estats Units durant els darrers 130 anys. Així, es van identificar determinats mots més emprats per demòcrates i republicans, i es va concloure que del 1870 al 1990 el partidisme en la comunicació política era lleu i constant, però que a partir del 1990 fins a l’actualitat s’ha anat polaritzant de manera més extrema.

A més, l’estudi s’amplia també al llenguatge dels mitjans de comunicació, indicant que aquests incorporen la polarització del llenguatge polític segons la seva línia editorial.

El premiat
El professor Matthew Gentzkow va llicenciar-se l’any 1997 a la Harvard University i es va doctorar en economia l’any 2004 a la mateixa universitat. Des del 2004 fins a mitjans del 2015 va ser professor a la University of Chicago Booth School of Business. Ha obtingut diversos reconeixements, inclosa una Sloan Fellowship i la medalla John Bates Clark (aquesta distinció la concedeix l’American Economic Association al millor economista nord-americà més jove de 40 anys). És Fellow de l’Econometric Society i de l’American Academy of Arts and Sciences. Ha estat membre de diversos consells editorials i actualment és coeditor de l’American Economic Journal: Applied Economics.

Les contribucions principals de Gentzkow han estat en l’àrea de l’organització industrial. Estudia la conducta i l’actuació dels mercats amb un interès especial per la indústria dels mitjans de comunicació. Gentzkow estudia el grau en què els diaris ofereixen una àmplia gamma d’informació als seus lectors, la font de la parcialitat dels mitjans i com aquests influeixen en les decisions dels votants. La seva recerca és una contribució important per emmarcar aquestes preguntes, per proporcionar models teòrics per respondre-les i per recopilar i analitzar les dades que permeten avaluar el comportament dels mitjans de comunicació.

Gran part de la recerca d’Antoni Calvó Armengol tracta de com es distribueix, s’interpreta i s’utilitza la informació en la societat. La investigació de Gentzkow analitza aquests temes en el context dels mitjans de comunicació i el converteix en un guardonat idoni del quart Premi Internacional Calvó Armengol.

Antecedents del premi
El Premi Internacional Calvó Armengol va ser creat l’any 2008 pel Govern d’Andorra, una fundació financera i la Barcelona GSE en memòria d’Antoni Calvó Armengol, professor andorrà de la Universitat Autònoma de Barcelona i de la Barcelona GSE que va morir la tardor del 2007 amb 37 anys. S’atorga cada dos anys a un economista o científic social menor de 40 anys que hagi contribuït al coneixement de l’estructura social i a les implicacions que té sobre les interaccions econòmiques. Aquesta és la quarta edició del premi, que en la primera convocatòria es va concedir a Esther Duflo (2009), en la segona a Roland Fryer (2011) i en la tercera a Raj Chetty (2013).

El premi, que ofereix una dotació en efectiu de 30.000 euros, reconeix els èxits científics dels guardonats.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada