Gallardo signa amb la Generalitat de Catalunya el nou conveni de gestió de l’aeroport d’Andorra-La Seu

Damià Calvet i Jordi Gallardo a l'aeroport de la Seu acompanyats, entre d'altres, de l'ambaixador d'Espanya a Andorra, Àngel Ros
El conseller català, Damià Calvet, i el ministre andorrà, Jordi Gallardo, de visita a l’aeroport de la Seu. Foto: GENCAT

El ministre de Presidència, Economia i Empresa d’Andorra, Jordi Gallardo, i el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Damià Calvet, han signat el nou conveni de gestió de l’aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell. En aquest segon conveni s’acorda que les dues parts treballaran pel model de promoció de l’aeroport, que haurà de ser coordinada, en especial, respecte a la recerca d’operadors aeris. En aquest sentit, l’entrada en servei de les Regles de Vol Instrumental, lFR, l’abril de 2020, ha conferit una oportunitat d’incrementar les operacions per poder atraure operacions d’aviació comercial regional.

Pel conseller Calvet, la signatura suposa la culminació de molts anys de feina: “Avui podem afirmar que els Pirineus, Andorra, La Seu d’Urgell, l’Alt Urgell estem més a prop i que ens connectem més i millor al món. No és només un conveni de renovació sinó que és un nou conveni que enforteix les relacions i ho fa a través de tot el que representa potenciar aquest actiu que és l’aeroport d’Andorra-La Seu. Suposa una gestió més concertada a través d’Aeroports de la Generalitat i el Govern d’Andorra i que ens porta a una major promoció”.

Calvet ha explicat que darrera la signatura d’avui hi ha la implicació d’altres sectors de la societat per dinamitzar l’economia de tot el país. “A la banda d’Andorra hi ha la participació del sector privat i, per part nostra, tenim instruments amb els que comptem, entitats i institucions, per tant, amb tota la societat al darrera buscarem nous mercats i promocionarem més i millor aquest aeroport que ens ha de conduir sens dubte a més activitat per aconseguir un país més pròsper econòmicament i amb més ocupació per la gent.”

I darrera d’aquesta activitat, el representant del Govern català ha repassat la feina feta fins ara i que aporta més fortalesa a la infraestructura. “Al llarg del 2020 hem vist culminar una ambició molt treballada amb el sistema d’aproximació amb GPS, una feina difícil en un aeroport de muntanya. I no ens quedem aquí ja que aquest 2021 el que farem és guanyar potencial amb el projecte d’il·luminació nocturna que hem de licitar properament. És una inversió de 400.000 €, una inversió modesta però molt important amb l’operativa de l’aeroport.”

Finalment, el conseller s’ha adreçat a l’Estat espanyol per reclamar que “ens falta disposar d’un punt d’inspecció fronterera que ens acabaria de donar totes les potencialitats i funcionalitats que necessita aquest aeroport.

En el marc del conveni, es treballarà per desenvolupar un Pla estratègic global de l’Aeroport i una Comissió Mixta per a la Gestió i Promoció de l’Aeroport, que s’encarregarà de vetllar per a la correcta aplicació dels pactes del conveni.

També s’ha acordat que el Govern d’Andorra aportarà el 50% del dèficit d’explotació de l’aeroport fins a un màxim de 350.000€. La Generalitat de Catalunya, a través de Territori i Sostenibilitat i Aeroports de Catalunya, continuarà amb la gestió diària de la infraestructura aeroportuària. A més, es preveu l’opció que quan s’implementi un sistema d’il·luminació de pista, i estigui aprovat per l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) per a l’operació nocturna, l’aportació del Govern d’Andorra s’incrementarà fins a un màxim de 400.000€. En el marc d’aquest conveni es consensuarà aquest projecte d’il·luminació de la pista, que té un pressupost aproximat de 475.000€, i una vegada ho acordin les dues parts es licitarà el projecte que tindrà un termini d’execució de quatre mesos.

El primer conveni de l’aeroport es va signar el 8 de gener del 2015. Ara, en un moment de crisi sanitària, econòmica i social i, amb l’interès de les dues parts de seguir col·laborant se signa aquest nou conveni amb la mirada posada a activar el turisme de muntanya i enriquir les comarques de l’Alt Pirineu de Catalunya i el Principat d’Andorra.

La vigència del nou conveni s’estableix en 4 anys prorrogables addicionalment 4 anys més des de la seva signatura.

 

Creix el nombre d’operacions a l’aeroport

A banda del conveni que se signa avui, les operacions han crescut significativament respecte l’any anterior, comptant fins al mes de novembre d’enguany. La major part dels mesos, excepte tres, s’han realitzat més operacions que el 2019 i amb unes xifres molt més elevades. Cal destacar el mes de juny quan s’han fet un 138% més d’operacions.

Aeroports de Catalunya, a més, va anunciar el maig passat que les tarifes per aterratge i passatgers, tant a l’aeroport d’Andorra-la Seu com al de Lleida-Alguaire comptarien amb un 50% de descompte d’aparcament i el 100% de descompte en passatgers.

 

Quatre nous hangars

Actualment, a l’aeroport de la Seu d’Urgell s’estan acabant de construir quatre nous hangars més que està previst que s’enllesteixin durant les primeres setmanes de 2021. Els quatre hangars són de propietat privada i se sumen als 9 hangars que ja hi ha construïts a l’aeroport. Així, a principis de l’any vinent l’aeroport comptarà amb 13 hangars en funcionament.

El conseller català també s’hi ha referit en el seu discurs. “Estem a punt de completar l’espai per hangars, en disposarem de 13 i ens en queda un que ja està en marxa la seva construcció. I hem de preveure de poder disposar de més instal·lacions amb nous hangars”.

TOTES LES NOTÍCIES