Francisco de Goya (1746-1828) a l’Ambaixada Espanyola, en el marc de la Setmana d’Aragó

El propassat dia 20 d’octubre es va inaugurar a l’Ambaixada Espanyola, l’exposició titulada “Goya en la Cartuja: Un tesoro en Zaragoza”. Una proposta que ens apropa a l’etapa (1772 – 1774) en que l’artista espanyol va dedicar-se a pintar una sèrie d’obres religioses a l’oli sobre el mur, a la capella de la “Cartoixa d’Aula Dei”. La tènica de l’oli sobre el mur exigeix que aquest emplaçament estigui totalment sec, una exigència que no requereixen els frescos (com per exemple les pintures romàniques). La mostra patrocinada per la Fundació Goya, el Govern d’Aragó i l’Ambaixada Espanyola a Andorra, romandrà oberta fins el dia 20 de novembre 2016.

De les 11 escenes pintades per Goya, tant les quatre que es van haver de restituir quasi totalment, com la resta van ser restaurades pels germans Buffet, l’any 1901. Les reproduccions ara presentades sobre panells representen escenes religioses dedicades a la Verge Maria, que inclouen el naixement de la Verge, també la Nativitat de Jesús, l’Adoració dels Reis d’Orient, la Presentació de Jesus al Temple, La revelació a Sant Joaquim i Santa Anna, etc. Els seus originals són obres realitzades al final de l’etapa juvenil de Francisco de Goya, i a la seva tornada d’Itàlia. Que molt bé podríem considerar-les una preparació prèvia a la seva gran obra religiosa “El crist crucificat” que el pintor de Fuentedetodos va realitzar amb motiu del seu ingrés a la “Academia de Bellas Artes de Sant Fernando” (1780). El també anomenat “Crist expiatori” forma part de la col·lecció permanent del Museu del Prado a Madrid.

L’exposició, tal com hem dit abans, correspon a les reproduccions de les pintures que Goya va fer per a la “Cartoixa d’Aula Dei” entre els anys 1772 i el 1774. En aquells moments, la Cartoixa era habitada pels monjos benedictins de clausura, per la qual cosa era necessària una bulla papal per poder visitar-les. Solament tres dones van poder accedir a veure les pintures, la Infanta Isabel (1913), la Reina Sofia i la restauradora de l’obra. L’any 2012 es van poder obrir al públic les visites a l’església de la Cartoixa, una construcció de tradició gòtica, l’origen de la qual es situa a mitjans del segle XVI.

Els originals de Goya van patir una sèrie d’alteracions degudes a la climatologia i del pas del temps, així que l’any 1901, com hem dit abans es va encarregar als pintors francesos Amedée Buffet (1869 – 1934) i Paul Buffet (1864 – 1941), les restauracions i també les recuperacions d’aquestes quatre pintures: La Presentació de la Verge al Temple, L’Anunciació, La Nativitat i La Fugida a Egipte. S’ha de constatar el prestigi de Paul Buffet, que l’any 1905 va ser delegat pel Govern francès per representar els artistes francesos a la Exposició Universal al Palau de Belles Arts de Liège (Bèlgica) juntament amb Pierre-Auguste Renoir ( 1841 – 1919) i Claude Monet ( 1840 – 1926).

Per altra banda, s’ha de destacar la presentació a la mostra de Francisco de Goya a l’Ambaixada, de l’original de l’anomenat “Quadern italià” que explica els treballs del pintor durant la seva etapa italiana, on va rebre notables influències, especialmente de la pintura veneciana.

goyaTanmateix, s’ha de dir que la “Cartoixa d’Aula Dei” va canviar de mans en diferents ocasions i en l’última etapa va ser abandonada pels monjos benedictins, ja que la comunitat s’havia reduït amb el pas del temps. Aleshores el Govern d’Aragó la va incloure dins del seu patrimoni, la qual cosa va permetre l’accés a la Cartoixa de tots els visitants. Es van establir uns nous horaris que inclouen els dissabtes per a qui vulgui desplaçar-se i gaudir d’aquell entorn tan pròxim a les obres religioses de Goya que ens aporten el color de la seva rica paleta creativa i diversa, en contrast amb els seus propis gravats (i que al seu dia vam poder admirar al Museu del Tabac a Sant Julià de Lòria).

És una visita recomanada per a tots els públics i especialment per als artistes i creatius, molts d’ells presents a la inauguració de l’Ambaixada Espanyola. Inauguració que va realitzar l’Ambaixador d’Espanya a Andorra, Manuel Montobbio i el Representant de Cooperació del Govern d’Aragó. També hi va participar la Ministra Consellera de l’Ambaixada, Maria Sebastian de Erice. Per part andorrana hi va assistir la ministra de Cultura, Olga Gelabert i la cònsol major d’Andorra la Vella, Conxita Marsol. Una aportació conjunta amb el Govern d’Aragó, com hem dit abans en el marc de la Setmana d’Aragó que s’ha desenvolupat del 17 al 23 d’octubre i que va incloure una sèrie de trobades empresarials i un seminari sobre l’economia aragonesa així com una conferència de la Sra. Marta Gastón, Consellera d’Economia, Industria i Treball del Govern Aragonés, entre altres activitats paral·leles i en les quals hi van participar 25 empreses aragoneses i 24 empresaris del Principat d’Andorra.

L’exposició “Goya en la Cartuja : Un tesoro en Zaragoza”, tal com hem dit al començament d’aquest article, es podrà visitar fins el dia 20 de Novembre del 2016, a la Sala d’Exposicions de l’Ambaixada Espanyola al carrer Prat de la Creu, núm. 34 d’Andorra la Vella i en els horaris següents: De dilluns a divendres: de 17.30 a 20.30. i els Dissabtes i diumenges:des de les 10.30 a les 13.30. Tots hi sou convidats!

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.