Filloy presenta a la CEA els avenços fets en els accessos rodats entre Andorra i França

Presentació Millores RN20
Presentació de les millores RN20 a la seu de la CEA. Foto: SFG

El ministre de Territori i Habitatge, Víctor Filloy, ha presentat davant la Confederació Empresarial Andorrana (CEA) l’estat actual i les futures actuacions de millora dels accessos rodats al Principat per carretera. En particular, Filloy ha abordat la RN20, la via que uneix directament Andorra i França, i en la qual s’han dut a terme diferents projectes en els darrers anys centrades especialment a estabilitzar els corredors d’allaus i construir-hi proteccions.

Víctor Filloy ha posat en relleu que algunes de les obres sobre dels corredors estan incloses en l’acord internacional entre Andorra i França de millora dels accessos rodats al Principat signat el 2017, afectant la RN20, RN320 i RN22. L’import global de totes les accions emmarcades en aquest acord, que es complementa amb les obres i mesures del projecte SAPYRA, ascendeix a 157,9 milions d’euros. D’aquesta dotació total, l’acord internacional preveu una partida de 21 milions d’euros, la meitat d’aquests aportats per Andorra i al llarg de cinc anys, destinada a protegir l’eix viari dels riscos naturals, tan geològics com allaus de neu.

En aquest sentit, el ministre ha posat en relleu en especial un dels projectes que actualment estan en curs: la protecció del corredor d’allaus H2, situat també al terme de l’Hospitalet en una zona especialment afectada per allaus que en algunes ocasions obliguen a tallar la carretera.

Filloy ha avançat que ja s’han enllestit els corresponents estudis d’impactes tècnics i mediambientals per iniciar la definició del projecte de protecció a mitjans del 2022. La protecció més idònia consisteix en la construcció d’una galeria de 320 metres que hauria de permetre-hi el pas i solucionar, per tant, els tancaments de carretera. Aquesta infraestructura es construirà just abans de l’entrada al túnel de Pimorent per l’entrada nord.

La galeria es durà a terme amb la previsió de comptar amb un trànsit diari d’uns 7.000 vehicles, la possibilitat d’acollir transport de material perillós i l’autorització a la circulació de bicicletes, si bé amb la prohibició de vianants.

Pel que fa als terminis de construcció, es preveu que les obres comencin el 2023 i s’allarguin dos anys. A més, també s’adequarà el corredor d’allaus per fer-hi voladures quan sigui necessari. La construcció d’aquesta galeria tindrà un cost d’entre 14 i 16 milions d’euros, i és una de les partides més importants de l’acord internacional entre Andorra i França.

A més, tal com ha recordat el ministre, hi ha altres projectes que formen part del projecte SAPYRA, el qual es beneficia del programa POCTEFA de fons europeus de desenvolupament transfronterer al Pirineu, amb un pressupost d’uns 4 milions d’euros. El SAPYRA és anterior i independent de l’acord internacional entre Andorra i França, si bé ambdós projectes han esdevingut complementaris en la millora de la connexió rodada entre els dos països.

A tall d’exemple, el titular de Territori i Habitatge s’ha referit a l’obra més important de SAPYRA: el corredor d’allaus H4, ubicat a les proximitats de la població francesa de l’Hospitalet a la RN20. La finalitat, tal com ha recordat el ministre, és minimitzar els afectes associats a la problemàtica per possibles allaus durant l’hivern.

TOTES LES NOTÍCIES