Fausto Caporali inaugura el Festival Internacional d’Orgue amb improvisació cinematogràfica

orgue

El professor, escriptor i intèrpret de l’orgue Fausto Caporali, titular del gran orgue de la Catedral de Cremona, a Itàlia, obrirà el XVI Festival Internacional d’Orgue Principat d’Andorra 2015, amb improvisació sobre la pel·lícula ‘L’heroi del riu’, de Buster Keaton. La setzena edició del festival organitzat per l’Arxiprestat d’Andorra i els Amics dels Orgues de les Valls d’Andorra, aposta per un músic que vol portar l’orgue a registres poc habituals, interessat en el vessant més modern de l’instrument. Caporali ha agraït la invitació i ha explicat que vol crear “suggestió i ambient” al servei de la imatge per buscar registres diferents i seduir als més joves. A més, el músic ha lloat el so de l’instrument de l’Església Arxiprestal de Sant Esteve, i l’ha qualificat de “interessant, bonic, amb so romàntic i mòrbid, amb molts registres” en la pràctica prèvia al seu concert d’aquest dilluns.

L’orgue de l’església d’Andorra la Vella “té tantes ànimes que sap ser dolç, religiós, triomfal, grandiós…”, ha explicat l’organista de la Catedral de Cremona, Fausto Caporali. Caporali és un estudiós sobre la improvisació i, de fet, n’ha editat més d’un volum sobre la matèria. L’organista ha explicat als mitjans que “la importància de ser aquí és el fet de ser organista internacional”. Segons Caporali a Itàlia no és molt comú que un organista explori altres registres i surti del seu àmbit local.

Aquest dilluns a les 21.30 hores, a l’Església Arxiprestal, el públic podrà gaudir de la improvisació de Caporali sobre les imatges de ‘L’heroi del riu’, de Buster Keaton. És una manera, segons l’organista, de fer art amb l’orgue en una societat basada en la imatge. “Estem en una església” ha advertit, però “busquem registres diferents”, “la meva idea és que amb l’orgue s’ha d’innovar”.

Per a Caporali el problema per arribar als joves és que “l’orquestra clàssica està morta, el violí ja ha fet la història, després de Mahler, què pot dir una orquestra?”. No és que ja no hi hagi res a dir, és que els músics “han de buscar la nostra manera de viure l’instrument”.

La dificultat de la seva interpretació rau en el fet que ha d’improvisar sobre imatges i, per tant, no pot fer formes exactes. Els organistes estan habituats a la precisió i aquest dilluns, Caporali buscarà “una situació oberta, una manera de procedir sentint les emocions de la imatge”, com la música de Morricone o de Williams moderna, “que sola no diu res, s’ha de sentir amb la imatge”.

Text i foto ANA

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada