Estudi sobre la producció artística renaixentista i barroca

L’Auditori d’Andorra a Ordino acull aquest dimarts la presentació de la publicació “L’art de l’època moderna a Andorra. Segles XVI-XVIII”, dels doctors en història de l’art Joan Bosch Ballbona i Francesc Miralpeix Vilamala. Aquesta publicació ha estat coordinada pel Departament de Patrimoni Cultural i editada pel Govern d’Andorra. El llibre és una mirada del segle XXI sobre la producció artística dels segles XVI al XVIII que s’ha conservat al Principat i que aspira a situar-la en la gran cartografia de l’art europeu. Els historiadors revelen la riquesa d’aquest episodi artístic al nostre país que va esdevenir allunyat dels centres de l’avantguarda.

Bosch i Miralpeix articulen un relat rigorós però accessible dirigit a un gran públic. Destaquen les històries de la història de Miquel Ramells i Guiu Borgonyó, autors del moment més esplendorós de l’art a Andorra, es descobreixen com els pintors que la historiografia havia anomenat el Mestre de Canillo, tots dos artífexs d’un llenguatge pictòric que s’ha de considerar entre els més atractius del segon terç del segle XVI. El catàleg conté també el testimoni que l’art de les parròquies andorranes es beneficiava de la circulació de la cultura gràfica renaixentista i barroca europea.

Els autors de “L’art de l’època moderna a Andorra. Segles XVI-XVIII” presenten una seqüència ordenada del conjunt d’obres d’art patrimoni d’aquests segles tan prolífics. També es narra de manera molt intensa les trajectòries dels autors Antoni Tremulles, Isidre Clusa, Joan Casanoves i fets puntuals com l’arribada a Sant Julià de Lòria de dues pintures de l’entorn d’Antoni Viladomat, el gran pintor barceloní de la primera meitat del segle XVIII. Els historiadors aprofundeixen a entendre les maneres plàstiques tan elementals d’alguns artesans que semblen treballar fora de qualsevol codi estilístic. En aquest sentit s’analitza la densa trajectòria del Mestre d’Ansaloga, un autor enigmàtic del qual no s’ha aconseguit deslliurar de l’anonimat.

“L’Art de l’època moderna a Andorra” és un gran llibre de més de quatre-centes pàgines il·lustrat amb fotografies d’Àlex Tena, de les obres al voltant de les quals els investigadors de la Universitat de Girona Joan Bosch i Francesc Miralpeix, han construït un relat històric per entendre i contextualitzar una producció artística plena d’encant. Presentat com un catàleg, la publicació és el resultat de deu anys d’investigació per part dels historiadors amb la complicitat de l’equip de conservadors i restauradors del Departament de Patrimoni Cultural. Paral·lelament, aquest departament ha desenvolupat una operació patrimonial de gran valor, restaurant una part substancial de les obres exposades a estudi en aquest llibre. Dos projectes simultanis que reivindicaran i divulgaran el tresor patrimonial de l’època renaixentista i barroca, fins fa ben poc tan desconegut.

L’any 2008, el Ministeri titular de la Cultura d’Andorra i la Universitat de Girona van signar un conveni de col·laboració per dur a terme un estudi aprofundit sobre l’art andorrà de les èpoques del renaixement i del barroc. Aquests primers treballs es duen a terme per part del Grup de Recerca d’Art Modern de la Universitat de Girona. El titular del projecte és el professor Joan Bosch Ballbona amb la col·laboració de Joaquin Garriga Riera i Francesc Miralpeix Vilamala, que amb coordinació amb els tècnics del Departament Patrimoni Cultural, amb els quals s’investiga sobre el terreny i es documenten els béns objecte d’estudi.

El primer catàleg presentat, dipositat a la Biblioteca Nacional d’Andorra, consta de 62 estudis que engloben la majoria de retaules andorrans, des de la primera meitat del segle XVI fins a la primera meitat del segle XVIII. Aquests primers estudis van acompanyats de notícies tècniques relacionades amb l’autoria de les obres, la iconografia, els materials, la datació, etc. i són el resultat del treball que en paral·lel s’ha efectuat als arxius andorrans i als de la Seu d’Urgell, Puigcerdà, Lleida o Perpinyà.

L’any 2013 es va signar un segon conveni, amb l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural, amb els historiadors Joan Bosch i Francesc Miralpeix com a titulars i s’estenen els estudis a una vintena més d’obres. A partir d’aquí es redacten els textos generals que serviran per contextualitzar les obres estudiades en el marc cultural i de la producció artística europea, a banda dels estudis i biografies dels artífexs més destacats; en paral·lel, es fa una segona fase d’exploració documental i bibliogràfica en arxius i biblioteques del Principat i de Catalunya.

TOTES LES NOTÍCIES