El ministre de Cultura, Albert Esteve, ha inaugurat aquest divendres a la tarda el pavelló d’Andorra a la 55a Biennal de Venècia, que amb el títol Andorra, Tempus fugit, porta a l’Arsenale Nappa 90 les obres de Javier Balmaseda, Samantha Bosque i Fiona Morrison. El pavelló andorrà es pot visitar des d’avui mateix i fins el 24 de novembre. Esteve ha qualificat la Biennal com “el millor aparador internacional de l’art que es fa avui” i ha assenyalat que la presència andorrana per segona vegada suposa “una fita històrica per a les arts d’Andorra en aquest trajecte cap al coneixement i la difusió de l’art i la cultura”.

L’acte ha comptat amb la presència del director i sotsdirector de la Fundació Ramon Llull, Vicenç Villatoro i Àlex Susanna; de la tinent d’alcalde i consellera de Cultura de l’Ajuntament de Venècia, Luana Zanella; l’artista alemany Peter Kasen; l’editor d’art francès d’Edicions del director i el subdirector de l’Institut Ramon Llull, Cercle d’Art Philippe Monsel; el comissari de la mostra xinesa, Lu Peng; el representant del Magazine Lens, Marvin Zhuang; el director de la Galeria Joan Prats, Joan Muga; el director editorial francès Jean-Pierre Frimbois; l’editor del Gallery Magazine, James Hu; el representant de la publicació Insideart.eu, Enrico Migliaccio; i la redactora del Museu d’Art Modern de Moscou, Irina Sokovskaia, entre altres experts en la matèria.

Esteve ha assenyalat que tots els artistes andorrans presents a la Biennal de Venècia, així com tot l’equip, “han treballat de forma seriosa i amb aquella il·lusió que fa superar tots els entrebancs i els prejudicis”. El ministre de Cultura ha afirmat que “el més fonamental de tot creatiu és el seu convenciment personal, la seva independència conceptual i l’assumpció del repte de la incertesa que comporta tot camí cap al futur”.

Javier Balmaseda exposa una instal·lació composta de deu cavalls amb els membres seccionats i substituïts per amortidors hidràulics de cotxes, a la qual li ha posat el títol de Fixats en la contemporaneïtat. Amb aquesta composició, l’artista recorre a l’analogia amb el propòsit de mostrar la cara més fosca de l’ésser humà. Samantha Bosque, amb l’obra Memòria oblidada… combina pintura, escultura i noves tecnologies, posant a disposició dels usuaris un telèfon intel·ligent amb una aplicació en què les imatges en negatiu es transformen en positiu a la pantalla. Finalment, Fiona Morrison planteja amb el seu vídeo titulat Dues passejades una reflexió sobre el temps que passa i els seus efectes sobre la natura i el cos humà, que l’espectador podrà presenciar simultàniament en una pantalla.

El ministre de Cultura ha precisat que, a partir de la seva memòria i d’experiències personals, cadascun dels artistes s’ha situat indistintament en diferents angles o segments del temps. “Venècia representa, avui, el resultat d’una acció i un treball molt intensos que moltes persones, des de casa nostra, han sabut fer per fomentar les arts plàstiques”, ha afirmat.

Esteve ha volgut recordar la trajectòria artística andorrana al llarg dels anys “perquè crec que han estat imprescindibles per assolir la maduresa que ens calia per ser presents a una mostra internacional com la Biennal de Venècia”. En aquest sentit, “ara hem de ser capaços de mantenir el ritme constant que ens permeti avançar”, ha conclòs.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada