La campanya de viabilitat hivernal del COEX (Àrea de Conservació i Explotació de Carreteres), ha estat aquesta temporada més “tranquil·la” que els últims anys, tenint en compte que ha estat un hivern poc dur i sense grans nevades, tal com ha explicat el cap d’Àrea del COEX, Jordi Garcia. Les dades d’activitat així ho corroboren. Per exemple, s’han desencadenat de manera controlada únicament sis allaus, quan l’any passat van ser 41 (un 85% de reducció), i s’ha utilitzat 3.284 tones de sal per a les carreteres, un 32% menys que a l’hivern del 2014-15. Es tracta de la tercera xifra de consum de sal més baixa des de fa catorze temporades, i només la del 2006-07 i 2011-12 se’n va utilitzar menys. Pel que fa al Port d’Envalira, ha estat tancat 15 hores (repartits en dos dies), durant el darrer hivern, enfront les 161 hores del passat. D’altra banda, a partir d’aquest mes de maig el COEX inicia les tasques d’estiu de conservació de les carreteres, que consisteixen bàsicament en la neteja dels vorals, el tallat de l’herba, la neteja d’esllavissades, la recol·locació de senyals i la reparació de barreres.

L’Àrea de Conservació i Explotació de carreteres, el COEX, ha tancat el balanç de la temporada hivernal 2015-16. Una temporada condicionada per l’absència de nevades importants i de fred intens, el qual ha reduït bona part de la seva activitat dedicada a la neteja de les carreteres. Per exemple, han desencadenat únicament sis allaus mitjançant el sistema Gazex (canons d’hidrogen amb explosius), pels 27 tirs amb aquest sistema de la temporada 2014-15 (la reducció és del 77%). Aquests sis tirs d’allaus són els únics comptabilitzats durant tota la temporada si es tenen en compte tots els sistemes emprats. L’any passat van ser en total 41, comptant també els onze tirs amb el canó ‘avalancheur’ (canó que dispara fletxes amb explosius) i els tres tirs des de l’helicòpter.

Per trobar unes xifres tan minses com les d’aquest hivern pel que fa als tirs d’allaus cal remuntar-se a la temporada 2011-2012 (deu tirs en total), hivern també de poques nevades, tal com exposa el cap d’Àrea del COEX, Jordi Garcia. Una situació “tranquil·la”, que també es dóna en l’anàlisi del consum de tones de sal que s’utilitza per evitar que les carreteres es congelin. Aquest hivern el consum s’eleva fins les 3.284 tones de sal, per les 4.852 de la temporada anterior. El descens és del 32%. És la xifra més baixa de tones de sal en catorze anys i només va ser inferior la temporada 2006-07 i la 2011-12, amb xifres per sota les 3.000 tones.

En aquest apartat, però, Garcia ha exposat que la reducció del consum de tones de sal ve motivada també per la introducció de la salmorra com a complement a la sal seca. La salmorra consisteix en aigua amb una concertació del 23-25% de sal que permet crear “sal humida”, la qual “actua més ràpid sobre la carretera”, ha explicat el cap d’Àrea del COEX. La tendència és anar renovant la maquinària actual amb cubes de salmorra per poder utilitzar-la cada vegada en més mesura, també per un tema mediambiental tenint en compte la baixa concentració de sal que porta. Aquesta temporada s’han utilitzat 200.000 litres de salmorra.

Al balanç de la campanya d’hivern, la qual va de l’1 de novembre al 30 d’abril, també es comptabilitza el nombre d’hores que s’ha hagut de tancar el túnel d’Envalira a causa de l’acumulació de neu. Han estat 15 hores (repartides en dos dies, el 26 de novembre i el 16 de gener), per les 161 hores (que equivalen a 6,70 dies) de l’any passat. Pel que fa a la carretera d’Arcalís, no s’ha hagut de tancar cap dia aquesta temporada.

30 efectius a l’hivern, 12 a l’estiu
El COEX és el responsable de la conservació i explotació de carreteres generals i secundàries, malgrat que aquestes darreres siguin propietat dels comuns. Són en total 92,9 quilòmetres de carreteres generals, i 180,7 quilòmetres de carreteres secundàries.

A l’hivern compten amb 31 màquines relacionades amb la treta de neu i l’estesa de sal, i amb 30 persones (divuit de les quals són eventuals i sis fan el torn de nit), per efectuar la tasca de conservació de les carreteres, mentre que a l’estiu la plantilla es redueix a dotze. Durant els mesos estivals el treball se centra sobretot en “la neteja de vorals, el tallat de l’herba, la neteja de petites esllavissades que s’han produït a l’hivern, la recol·locació de senyals o la reparació de barreres”, ha explicat Garcia. En qualsevol cas, i si es produís una nevada d’estiu, “ho podríem solucionar tranquil·lament amb el personal que tenim” durant aquest mesos, ha assegurat.

Quan cau una nevada de consideració al país, la prioritat màxima són l’entrada i sortida dels centres escolars, per “garantir la seguretat dels nens”. La segona prioritat són les carreteres generals, seguit de les carreteres secundàries amb nuclis habitats i, finalment, les carreteres secundàries “que no van enlloc”.

En un altre ordre de coses, el COEX va haver d’actuar durant el 2015 en 52 intervencions a les carreteres relacionades amb accidents, incidències o afectacions del mobiliari urbà, quan la mitjana anual és “d’una seixantena”, ha informat Garcia. Així mateix, va interposar 67 reclamacions a companyies d’assegurances relacionades amb incidents que van malmetre patrimoni urbà.

Text i foto. ANA

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada