Es recupera el ral·li nocturn sobre neu de pujada al Port d’Envalira

winterL’Automòbil Club d’Andorra dóna llum verda a un antic projecte esportiu: un autèntic ral·li sobre neu, nocturn, obert a vehicles clàssics i dissenyat a través d’un itinerari tancat al trànsit, compacte i assequible, en el qual prevalgui la veritable conducció però amb la màxima comoditat tant abans com durant i després de la prova. Un concepte que vol recuperar l’esperit d’aventura d’abans, adaptant-lo a les necessitats actuals.

Amb la intenció de retornar el protagonisme a la màgia de la pujada al Port d’Envalira dels anys 60 i 70, o de viure en ple segle XXI aquells ral.lis que van marcar la senda que va seguir l’especialitat, l’entitat andorrana presenta la primera edició d’un ral·li diferent: l’ANDORRA WINTER RALLY, una prova de regularitat per a vehicles històrics que pretén reviure l’èpica dels ral.lis sobre neu d’antany.

L’Automòbil Club d’Andorra té la ferma convicció que cal seguir innovant en el món dels ral.lis de regularitat, les proves no han de ser extenuants per als pilots ni un passeig sense massa sentit, per això planteja una prova de format molt compacte i centra els seus esforços en garantir un traçat sobre neu, sempre amb el control total de la prova que permet evolucionar amb carretera tancada i amb tots els elements de seguretat amb els que compta l’ACA.

Màxima comoditat per als participants
L’ANDORRA WINTER RALLY tindrà seu a l’Hotel Nòrdic d’El Tarter, localitat situada en el centre geogràfic del ral·li. La sortida de la prova, el parc tancat, la zona d’assistència, la base organitzativa de la cursa, l’allotjament per qui ho desitgi i el sopar de repartiment de premis estaran situats en aquest emplaçament, a peu de l’estació d’esquí de Grandvalira.

Aquest punt central serà la base de la comoditat que oferirà el ral·li, un centre neuràlgic sobre el qual pivotarà tota la cursa i les necessitats dels participants, des de l’aparcament de vehicles i remolcs, fins a la restauració, l’allotjament o el recer durant les parades, tot a 10 metres dels cotxes, sense molestos desplaçaments a la intempèrie ni dificultats de tipus logístic. L’organització vol oferir als participants les màximes comoditats i serveis en els aspectes extra esportius del ral·li, amb la finalitat de que puguin reservar el màxim d’energies per afrontar les especials sobre neu i gaudir de la prova.

Neu assegurada, gaudi del pilotatge garantit
L’ANDORRA WINTER RALLY arrencarà a última hora de la tarda del dissabte, 20 de desembre, culminant prop de mitjanit. 7 seran els trams cronometrats, 3 d’ells amb superfície de neu garantida, ja que el ral·li disputarà 3 de les seves 7 especials al Circuit d’Andorra-Pas de la Casa, la qual cosa garanteix el contacte dels equips amb el blanc element per molt benignes que siguin les condicions climatològiques.

Els altres trams a disputar són Ordino i Canillo, que se situen en el conegut “Coll d’Ordino”, port pel qual discorren les dues especials (és el mateix tram en tots dos sentits), que es tancarà al trànsit l’1 de desembre amb la intenció de preservar-lo en tant que sigui possible en òptimes condicions hivernals per a la disputa del ral·li.

Només 60 equips
L’organització ha limitat les inscripcions a 60 equips donades les particularitats de la prova i a la voluntat d’oferir als participants un ral·li de màxima qualitat. Estan admesos vehicles fins a 1981 (categoria 1) i de 1982 a 1990 (categoria 2). Les classificacions es diferenciaran segons la categoria i el tipus de tracció, ja sigui davantera, posterior o total.

El pilot escull la seva mitjana en cada tram
Fidel a l’estil organitzatiu de l’ACA ja adoptat en el Ral·li d’Andorra d’estiu, els trams de regularitat es disputaran en carretera tancada al trànsit, amb mitjanes a lliure elecció dels pilots, que podran  escollir entre 10 mitjanes diferents durant el ral·li. Aquest punt és molt important, ja que la mitjana es podrà canviar en cada especial si així es desitja, amb la finalitat que pilot i cotxe es puguin adaptar a les dificultats de la carretera amb comoditat i seguretat.

El millor banc de proves del Monte-Carlo Històric
Les condicions de gel i neu en les quals sens dubte es disputarà el ral·li, i tenint en compte l’especial orografia andorrana, confirmen l’ANDORRA WINTER RALLY com el principal marc d’assaig del Rally Monte-Carlo Historique, la prova reina d’aquest tipus de proves que es disputarà aproximadament un mes després, encara que com és natural el ral·li andorrà té suficients elements que el fan atractiu per a qualsevol pilot de regularitat que desitgi experimentar el plaer de conduir i derrapar sobre neu en carretera tancada, quelcom únic en tota la península ibèrica.

Andorra, terra de ral.lis
A més de les curses organitzades al propi país per l’Automòbil Club d’Andorra, les seves carreteres han estat el marc on proves de molt prestigi han tingut bona part del seu desenvolupament al llarg de la història. L’actual RallyRACC del mundial va tenir en els seus inicis (1957) al principat com el lloc de final d’etapa i fins i tot en una edició va finalitzar a Andorra la Vella. L’especial del Port d’Envalira, denominada aquells anys “Fra Miquel”, era un dur desafiament abans que els cotxes entressin a França per Pas de la Casa o quan ho feien cap al país andorrà per aquest enclavament fronterer. També en el seu moment el Rallye Barcelona-Andorra (1965) i posteriorment el Vendrell-Andorra (1970) van ser la cúspide en ral.lis d’itinerari lineal.

Text i foto: ACA

TOTES LES NOTÍCIES