Es crea el Departament de Tributs i Fronteres que entrarà en funcionament l’1 de febrer

cinca-hinojosaEl Consell de Ministres va aprovar el passat dimecres dia 8 el Decret de creació i funcionament del Departament de Tributs i Fronteres, que és la fusió dels dos departaments com a pas previ a la futura creació de l’Agència Tributària i de Fronteres. Tal com han explicat el ministre de Finances i Funció Pública, Jordi Cinca, i el director d’Assumptes Tributaris i director general del nou Departament, Albert Hinojosa, està previst que entri en funcionament el dia 1 de febrer. El Departament comptarà amb el personal dels dos antics departaments, que són un total de 103 persones, i en un principi no requerirà de noves contractacions. Cinca ha aclarit que el personal de Duanes que passi a les altres àrees mantindrà la seva condició com a funcionari del cos especial. A més del director general hi haurà quatre directors adjunts de les àrees d’Afers generals i recaptació, Gestió i atenció al contribuent, Inspecció tributària, i Duana i comerç exterior.

La fusió del Departament de Tributs i el Cos de Duanes s’ha fet efectiva amb el Decret aprovat el passat dia 8 de gener a Consell de Ministres de creació i funcionament del Departament de Tributs i Fronteres. L’entrada en funcionament d’aquest, però, es determinarà per ordre ministerial, que es preveu que sigui el dia 29 de gener, perquè entri en funcionament l’1 de febrer, coincidint amb el proper període de liquidació de l’IGI.

El nou Departament queda adscrit al Ministeri de Finances, i tal com ha explicat Albert Hinojosa, les seves funcions principals són garantir l’aplicació general i eficaç del sistema tributari i duaner; la gestió, liquidació, recaptació, inspecció i aplicació del règim sancionador dels tributs; el control de la recaptació dels ingressos; la participació en l’elaboració de la normativa i l’emissió de respostes a consultes tributàries.

A més del director general, que serà Albert Hinojosa, hi haurà quatre directors adjunts, que es nomenaran a Consell de Ministres, i que són persones, segons Cinca ‘amb una àmplia trajectòria’ i que ja pertanyen a l’Administració. Aquests dirigiran les àrees d’Afers generals i recaptació, que comptarà amb 17 persones; Gestió i atenció al contribuent, que comptarà amb 19 persones; Inspecció tributària, que tindrà 9 treballadors; i Duana i comerç exterior, amb 53. A més, les àrees de Planificació i Estratègia, amb tres persones, i Control intern, amb dues, dependran del director general. De fet, Hinojosa ha insistit que ‘es tindrà una cura especial en l’eficiència i la responsabilitat en la gestió de la informació, perquè a ningú se li escapa que les dades tributàries són informació especialment sensible’. Per això es controlarà que els treballadors puguin accedir ‘a tota la informació necessària, però només a la necessària’, i es faran auditories de l’accés a les dades.

Pel que fa al personal que prové del Cos de Duanes i que passarà a altres àrees, el ministre Cinca ha assenyalat que se’ls mantindrà el seu estatus de funcionaris del Cos especial, tot i que estaran treballant al cos general. A banda de les 103 persones que ja formaven part d’aquests departaments, Cinca ha indicat que pot ser que en els propers mesos es detectin ‘2, 3 o 4 llocs que s’hagin d’acabar de cobrir per falta de personal específicament capacitat i preparat per aquest tipus de tasca’, però que en general, amb el personal que hi ha, serà suficient.

(Foto: S.F.G.)

TOTES LES NOTÍCIES