Ensenyar al nen el valor dels diners

“Comprar-me. “,” vull . “,” em demano “..els nens i adolescents s’han convertit en els grans consumidors.
Les bases dels valors dels nens es fonen a la casa, per tant els valors sobre els diners, com altres valors dels nostres fills, s’aprenen millor del nucli familiar i des de petits.

Si un noi no sap quant costa guanyar-se un euro és més probable que ho gasti sense miraments. No esperem a que aprenguin sobre diners a l’escola: no és una matèria obligatòria del currículum, en canvi sí que és la matèria obligatòria de la nostra formació com a pares.

No s’ha de menystenir la seva capacitat d’entesa i d’adaptació.

La majoria de nens d’avui en dia no donen valor als diners, han crescut en una societat consumista i estan acostumats a tenir de tot i a més a tenir-ho ja.

Molts pares intenten suplir amb regals la manca de temps per estar amb ells i l’austeritat d’altres generacions ha donat pas a la idea generalitzada que als menors no els ha de faltar de res. Ells demanen i els pares els donen. A vegades per comoditat o per evitar comparacions amb els amics o simplement perquè volen que els seus fills tinguin tot el que ells no van poder tenir. Però, encara que amb la millor de les intencions, el que aconsegueixen és que el nen acabi per no donar importància als diners, ni l’esforç necessari per obtenir-lo.

Els regals desproporcionats i capricis són habituals per a molts nens i no només els de famílies adinerades. Però per donar-los una bona educació en el tema dels diners és important que, sigui quin sigui el nivell econòmic dels pares, se’ls ensenyi des de petits que no es pot tenir tot i menys encara tenir-ho res més demanar-ho. Han d’aprendre a ser feliços no està lligat a la idea de “tenir” sinó a la de “ser” i formar-los en valors com l’esforç i la generositat. Per a això, cal instar-los a compartir els seus diners amb germans o amics, ensenyar-los a ser agraïts pel que tenen en lloc de queixar pel que no tenen, i que aprenguin que hi ha molts nens que no tenen tot el que ells gaudeixen.

A més, és bo donar-los una paga perquè es responsabilitzin dels seus propis diners. Així podran comprovar que necessiten moltes setmanes per reunir la quantitat necessària per comprar alguna cosa i, fins i tot, es pot aprofitar aquestes circumstàncies per ensenyar-los el valor del treball instant-los a fer petites tasques remunerades per augmentar els seus estalvis. De vegades, no cal evitar que el nen es gasti tots els seus diners en una compra sense sentit. Ells també aprenen dels seus propis errors.

Coses que hem d’ensenyar als nostres fills sobre els diners: El valor dels diners es guanya, no ens ho regalen. És la realitat en un 99,98% Principio del formulariode tots els casos (sí, en alguns pocs casos sí ho regalen, com en un concurs o una herència, però són tan pocs) i per tant pot ser la lliçó que més agraeixin quan entrin al mercat laboral.

Als tres anys poden entendre que han de recollir les seves joguines en acabar de jugar i per això rebrà una recompensa, que a la seva edat pot ser una llaminadura. Els grandets han de poder ajudar en coses com treure les escombraries, parar taula, passejar el gos, etc, i a canvi rebre una paga. Els més grans poden guanyar-se el dret de fer feinetes al veïnat, cuidar nens, etc, a canvi d’uns diners propi.

És important que des de nens els ensenyem que l’accés als diners està limitat a la capacitat de producció del mateix. Cal fer-los veure el valor de viure dins de les seves limitacions i des de molt joves mostrar-los els avantatges de saber com gastar és tan important com saber com estalviar

Practiquem amb els nostres fills el que els recomanem. Ensenyem-los a: no comprar per impuls, planificar les seves metes ja siguin a curt o llarg termini:
És aconsellable començar a donar-los una paga a partir dels deu anys aproximadament, perquè la gastin en el que vulguin i aprenguin a administrar-la. A aquesta edat ja entenen el valor de monedes i bitllets. Cal no oblidar que paga té un objectiu educatiu no consumista.

Quan vulguin una roba de marca o algun altre caprici han de col·laborar a comprar-la posant part dels seus diners.

Per ensenyar el valor dels diners se’ls pot incentivar a fer petites tasques remunerades

Cal ensenyar-los a fer un pressupost perquè administrin els seus diners i no donar-los més diners si s’ho gasten abans d’hora.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada