Una Setmana Santa que va caure tard, sumat al canvi de Govern, ha comportat que Andorra Turisme i el ministeri no hagin fet balanç de la temporada d’hivern fins aquest dijous, ja a mitjans de juny. Malgrat estar en plena campanya de comunicació d’estiu, el gerent d’Andorra Turisme, Betim Budzaku, i la ministra de Turisme, Verònica Canals, han retornat momentàniament als mesos hivernals per explicar que, per primera vegada des del 2012, s’ha de parlar d’una caiguda del nombre de turistes (persones que pernocten al país). Concretament, de l’1,3% en comparació amb la temporada 2017-2018. Les previsions eren de créixer un 2,1%, i Budzaku ha atribuït la davallada a l’absència de neu: ha estat “el pitjor any meteorològic des del 2011”, ha afirmat. No hi ha altres elements que expliquen la caiguda, motiu pel qual el gerent d’Andorra Turisme ha assegurat que “no és senyal d’alarma”, i que no hi ha “ni pessimisme ni preocupació” a les administracions implicades.

De la caiguda de turistes, destaquen la baixada del 2,6% dels espanyols, mentre que els francesos van créixer un 5,2%. En total Andorra va rebre 1.495.528 turistes a l’hivern, pels 1.514.747 de l’anterior i els 1.485.602 de dos anys enrere (és a dir, s’està millor que fa dos anys, ha defensat Budzaku). En l’anàlisi de les pernoctacions, el descens és del 4,1%, mentre que el nombre de nits que van fer aquests turistes es va situar en les 3,4 de mitjana, una dada que es manté d’anys anteriors.

Amb tot, ha volgut defensar Budzaku, cal destacar que els excursionistes (els que venen i marxen el mateix dia), sí que van créixer en aquesta campanya 2018-2019. Un 3,4% d’increment (1,9 milions), i de nou amb descens dels espanyols, i l’augment dels francesos i les altres nacionalitats.

Per tot plegat, la xifra global de visitants a l’hivern, sumant turistes i excursionistes, va ser de 3,4 milions, el que implica un augment de l’1,3%. Es pot parlar d’una temporada “raonable, bona”, ha resumit Budzaku. I en relació al fet d’haver tancat per sota de les previsions, ha ironitzat que “ni Nostradamus podia saber que tindríem unes condicions meteorològiques tan adverses”.

Pel que fa a d’altres dades no quantitatives, destaca el bon retorn que ha tingut la campanya de comunicació a Suècia, mercat nou. També l’augment de persones que visiten la web i que, sobretot, ho fa a través del telèfon mòbil.

Budzaku ha defensat que l’hivern a Andorra és un producte consolidat i que el “repte” és la resta d’estacions de l’any, en què es vol apostar sobretot pel concepte ‘Country Break’, amb estades de 3-4 dies en què s’han de generar experiències als visitants. Ha avançat que s’està treballant en nous esdeveniments, a l’estil Cirque du Soleil, per a altres mesos de l’any, però “tot el que és bo, és bastant car”, ha reconegut. “Necessitem pressupost i sacrificar alguna cosa”, ha afegit.

Pel que fa a Cirque, el gerent d’Andorra Turisme ha dit que totes les tendències són positives i que, “si no hi ha un daltabaix” es presenta molt bé aquest estiu.

Conèixer els visitants a través del mòbil i la targeta de crèdit

La presentació dels resultats de la campanya d’hivern d’Andorra Turisme ha estat la primera per a la nova ministra. Canals ha iniciat la seva presentació defensant que per portar més persones al país i de més qualitat s’ha d’apostar per projectes com el Big Data, que estan treballant Andorra Turisme i Actua Tech. Gràcies al rastreig dels seus telèfons mòbils es pot tenir informació sobre l’experiència de la seva estada. I més des que s’ha tancat l’acord amb VISA, la qual facilita a Andorra Turisme dades sobre l’ús de les targetes de crèdit, què gasten i quina quantitat. L’objectiu és tenir indicadors de país i “filar més prim” per nacionalitats, ha exposat la ministra, a l’hora de plantejar l’estratègia turística.

De moment ja es tenen dades com que els espanyols venen de mitjana cinc cops a l’hivern, i els francesos tres. I durant la Copa del Món, després de pujar a pistes la majoria baixaven al centre a consumir ‘shopping’, ‘wellness’ i cultura, ha avançat la ministra.

La presentació de balanç d’aquesta temporada d’hivern s’ha tancat amb la projecció de la nova campanya de comunicació de rebaixes d’estiu, que va començar el 10 de juny. Les rebaixes s’inicien el proper 21 de juny i s’allargaran fins l’1 de setembre.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada