Des del 14 de juny i després de quatre anys d’anhelada espera, s’està disputant el Mundial de Rússia 2018; una cita que ha tingut a milers d’espectadors en suspens.  La cerimònia d’obertura, a més, comptarà amb la presència d’estrelles com Plácido Domingo i altres personalitats del món del futbol que han portat a centenars d’aficionats a desplaçar-se per gaudir de l’esdeveniment.

Davant aquest context, el comparador d’assegurances Acierto.com ha dut a terme una anàlisi que revela quants diners mou la celebració en termes globals, així com la quantitat que “es deixen” els espanyols en futbol a l’any. I és que, amb 250 milions de persones que juguen a futbol i molts altres aficionats que només gaudeixen de l’espectacle, l’afició també és un negoci.

Només en termes d’anunciants, un espot emès durant un partit té un impacte (i conseqüentment, un cost) molt superior a qualsevol altre. De fet, s’estima que els llançats durant el de Sud-àfrica del 2010, els que es van veure a Espanya rondaven els 250.000 euros. Si comptem els 15,6 milions d’espectadors que van arribar a comptabilitzar, les xifres no semblen tan desorbitades. Per no parlar dels patrocinadors, dels drets de retransmissió, del que guanyarà cada equip, i del que gasten -com comentàvem- els propis aficionats.

De fet, cada selecció rep dos milions de dòlars (1,7 milions d’euros al canvi), i 9,5 milions de dòlars (uns 8 milions d’euros) els que arribin a vuitens de final. El guanyador se n’embutxacarà fins a 14 (uns 12 milions d’euros). Pel que fa al país amfitrió, es quedarà amb el 90% dels diners de la venda de les entrades. No obstant això, el govern de Putin ha destinat més de 14 milions d’euros a la construcció i remodelació dels dotze estadis en els quals es juga el campionat i en altres iniciatives per convertir-se en seu de la competició.
 
Quant costa veure el Mundial
Però, i què passa amb l’afició? Segons les estimacions del comparador, aquells que hagin anat a Rússia per gaudir la cerimònia inaugural del Mundial, s’hauran gastat, almenys, 900 euros -entre el vol, l’hotel i les dietes d’uns tres dies-. Aquests primers ronden els 300 euros, mentre que l’allotjament es troba al voltant dels 70 euros la nit.

Aquells que ho vegin des del territori espanyol tampoc es quedaran enrere, sobretot si valorem que la demanda de televisors es dispara durant aquests dies -especialment amb les promocions que no poques companyies tecnològiques porten oferint des de fa dies-. El curiós, a més, és que aquest increment també es produeix durant l’Eurocopa i que els compradors són (en gairebé un 80%) homes. Els aficionats, a més, es decanten preferentment per aparells de 55 polzades i 4K, el preu ronda els 1.200 euros. A això caldria afegir-li el consum de cerveses i similars d’un sol partit; així com el d’aperitius i altres. En total uns 580 euros més per persona comptant amb els més de 60 encontres que es disputen.

3.000 euros en futbol a l’any
Unes quantitats que no estan gens malament si tenim en compte els números que solen manejar-se en aquest esport rei. I és que els no abonats gasten una mitjana de 140 euros només en anar a l’estadi. Els abonaments es troben entre 170 i 1.000 euros en funció del club (més aquells partits que no s’inclouen). A això li afegim el transport (uns 900 euros comptant les escapades), el menjar (uns 720 euros), el marxandatge (115 euros per la samarreta i la bufanda), les apostes esportives (100 euros a l’any) i la subscripció a la TV (204 euros a l’any). En conjunt una mitjana de gairebé 3.000 euros per aficionat sense comptar amb esdeveniments com el que ens ocupa. En definitiva unes xifres notables si tenim en compte que gairebé el 70% dels espanyols és aficionat al futbol.

Arribats a aquest punt cal matisar que el cost també dependrà de la mida de l’equip i de l’afició del propi seguidor. De fet i només en el marxandatge, hi ha diferències de fins a 20 euros entre les samarretes de diferents clubs. Per no parlar de les possibilitats d’esdeveniments a l’estranger, els abonaments i altres dels dispendis comentats anteriorment. Pel que fa als viatges, els seguidors més fervents poden arribar a viatjar fins i tot més de tres vegades a l’any per no perdre un partit. Tal és així, que els seguidors del Madrid i el Barcelona són els que més gasten.
 
No obstant això, aquestes conclusions no sorprenen si sabem que només La Lliga constitueix un dels motors de l’economia espanyola -ja el 2015 representava gairebé l’1% del PIB i que actualment mou més de 8.000 milions d’euros a l’any. De fet, l’esport rei genera més de 140.000 llocs de treball a l’any dins les fronteres espanyoles i impacta positivament en sectors com el turisme, el comerç, l’hostaleria; així com en la indústria audiovisual, entre molts altres.

Acierto.com

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada