Els cotxes portaran un limitador de velocitat a partir del 2022

El Parlament Europeu (PE) va aprovar dimecres la directiva que obligarà tots els vehicles venuts a partir del 2022 a la Unió Europea (UE) a portar instal·lats assistents de velocitat intel·ligents i sistemes avançats de frenada d’emergència. Aquesta normativa, que ja havia estat acordada amb els ministres dels estats membres, afecta tots els cotxes, furgonetes, camions i autobusos nous. No obstant això, el conductor tindrà l’opció de desactivar aquesta funció i no se sap encara quan serà obligatori tenir-la activada.

L’eurocambra ha revelat també que els vehicles hauran d’estar equipats, a més, amb mecanismes de frenada intel·ligent, sistemes avançats d’advertiment per distracció, alertes de somnolència, de manteniment de carril, de detecció de marxa enrere, senyal de frenada d’emergència i un registrador de dades d’accidents, a l’estil de les caixes negres dels avions. També serà obligatori que ofereixin càmera de visió posterior, i la preinstal·lació d’alcoholímetres vinculats al motor del vehicle, que permetran bloquejar-ne l’ús si se superen determinats límits. De moment, aquest mecanisme s’implantarà als conductors condemnats prèviament per haver conduït sota els efectes de l’alcohol.

En el cas dels advertiments per somnolència i distracció del conductor, com ara l’ús del telèfon durant la conducció, els assistents de velocitat intel·ligents i la instal·lació de càmeres o sensors per a la marxa enrere segura, així com les caixes negres, l’obligació afectarà, a banda dels turismes i les furgonetes, els camions i els autobusos. Les noves normes també preveuen requisits específics per a camions i autobusos com ara sistemes que en millorin la visió directa i eliminin els angles morts.

Segons explica el Parlament Europeu en un comunicat, es calcula que l’assistent intel·ligent de velocitat podria reduir el nombre de morts en carretera en un 20%. Segons les dades preliminars de la Comissió Europea, el 2018 van morir més de 25.000 persones a les carreteres europees i 135.000 van resultar ferides de gravetat. Els nous dispositius de seguretat passaran a ser obligatoris a partir del maig del 2022, excepte el sistema de visió directa per als camions i autobusos i l’ampliació de la zona d’impacte al cap en turismes i furgonetes, que s’introduiran posteriorment a causa dels canvis estructurals de disseny que calen.

Les noves normes necessiten el vistiplau formal de les institucions de la UE per ser llei. A més, la Comissió Europea alerta de la dificultat per continuar reduint el nombre de víctimes sense un ús intens de la tecnologia. Mirant les estadístiques dels últims anys, hi ha dades preocupants. En l’objectiu fixat de la UE de disminuir a la meitat el nombre de morts entre el 2010 i el 2002 es va registrar un estancament entre el 2013 i el 2015 quan es va frenar la reducció de víctimes. Després es va continuar rebaixant el número un 2% tant el 2016 com el 2017.

Per a la CE, “atès l’augment dels volums de trànsit, l’envelliment de la població i un augment de les distraccions per l’ús de mòbils mentre es condueix, serà difícil ajudar a reduir la taxa de mortalitat sense noves iniciatives”. També recorden que els vehicles són una part del sistema que garanteix la seguretat a les carreteres. Les altres dues són les infraestructures i el comportament dels conductors.

Encara estem lluny dels automòbils intel·ligents, però estem molt més a prop de fer servir la tecnologia com a assistent indispensable en la conducció.

TOTES LES NOTÍCIES