L’any 2016 el Centre d’Atenció al Consumidor va rebre un total de 701 reclamacions, un 10% menys que l’any anterior, després de quatre anys de creixement continuat. Els sectors que generen més queixes continuen sent els allotjaments turístics (el 22% del total), seguit de l’electrònica (16%) i dels vehicles (13%). Del total de reclamacions, el 67% han trobat una solució entre les parts afectades i s’han obert onze expedients, que han derivat en sancions per valor de 6.100 euros. El ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, ha destacat que el tipus de reclamacions són molt variades sense cap sector que sobresurti especialment, i considera positiva la proporció entre el volum de queixes i el gran nombre de turistes que cada any visita el país. D’altra banda, aquest dimecres també s’ha presentat el balanç del 2016 del Centre d’Atenció Contra l’Intrusisme, que va rebre 60 comunicacions -43 de les quals eren denúncies- que van derivar en l’obertura de setze expedients -set més que el 2015- i sancions per valor de 90.615 euros, un 83% més.

El ministre Francesc Camp i la secretària d’Estat de Turisme i Comerç, Neus Soriano, han presentat aquest dimecres el balanç del 2016 del Centre d’Atenció al Consumidor i del Centre d’Atenció Contra l’Intrusisme. En el primer cas, es van rebre 701 reclamacions, un 46% d’Andorra i un 46% de visitants espanyols, mentre que les de turistes francesos només van arribar al 4%. Després de cinc anys de creixement del nombre de queixes, aquest 2016 el nombre ha disminuït un 10%.

El ministre Camp ha destacat que, tot i que les queixes estan molt repartides entre sectors, destaca, amb un 22%, el dels allotjaments turístics, seguits del d’electrònica i dels vehicles. En canvi, les queixes del sector de telecomunicacions, que van augmentar molt el 2015, s’han tornat a reduir. Pel que fa als allotjaments, la majoria de les queixes s’adrecen a hotels que han prestat un servei deficient o que disposaven d’habitacions en males condicions. El ministre ha admès que, tot i que la majoria d’establiments fan les coses bé, encara n’hi ha uns quants que no, tot i que considera que la xifra de queixes és molt poc significativa tenint en compte que cada any Andorra rep 8 milions de visitants.

Dos de cada tres queixes s’han pogut solucionar gràcies a la mediació, i finalment el Govern ha obert onze expedients, una xifra similar a la d’altres anys, que ha derivat en sancions per valor de 6.100 euros.

D’altra banda, el Centre d’Atenció Contra l’Intrusisme ha rebut 60 comunicacions durant el 2016, un 20% menys que l’any anterior, continuant amb la tendència a la baixa dels últims anys. El 77% de les alertes provenen de persones d’Andorra, i 47 s’han traduït en denúncies, molt repartides en els diferents sectors, com els serveis immobiliaris, transport, serveis a la persona, serveis empresarials, reformes d’edificis, etc. En canvi, durant els anys anteriors les denúncies s’havien centrat molt en el transport i els serveis a la persona.

La secretària d’Estat de Turisme i Comerç, Neus Soriano, ha destacat que disposen d’un rati d’1,10 controls per denúncia i que ja s’ha començat a actuar d’ofici per controlar encara més l’intrusisme. Un dels àmbits on ja s’han fet controls d’ofici és el del transport, per assegurar-se que les empreses de fora que operen al país tinguin la pertinent autorització.

Durant el 2016 s’han obert setze expedients sancionadors, onze a empreses nacionals i cinc a estrangeres, i s’han posat sancions per valor de 90.615 euros, una xifra que és un 83% superior al 2015, ja que el nombre d’expedients també ha augmentat. El ministre ha valorat positivament la reducció del nombre denúncies, cosa que atribueix a un millor control i també a la recuperació econòmica, que permet no haver de recórrer a aquestes males pràctiques.

Text i foto: ANA

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada