Els concessionaris i empresaris de compravenda de vehicles usats es mostren satisfets després que el Consell de Ministres decidís aquest dimecres aprovar un projecte de llei per modificar la Llei de l’IGI i reduir l’impost que suportaven els vehicles de segona mà, gravant només el 10% del total del preu de venda. Un IGI que, estimen, no els ha afectat d’una manera exagerada en el nombre de vendes –que ja eren baixes en un sector que pateix durament la crisi– però sí en el preu de la venda, ja que han hagut d’assumir ells mateixos com a intermediaris aquest impost. Tot i això preferirien que la mesura tingués caràcter retroactiu, tal com van demanar en reunions amb el ministre de Finances i Funció Pública, Jordi Cinca, demanda que el Govern no ha inclòs en la modificació d’urgència. D’altra banda consideren l’estimació d’una mitjana d’un 10% de benefici ‘més o menys correcta’ però preferirien que es taxés el benefici exacte de cada transacció, com es fa a Espanya.

Ja fa quatre mesos que va entrar en vigor la imposició d’un IGI d’un 4,5% en les vendes de vehicles de segona mà, que va ser durament criticada pels professionals del sector. Després que aquest dimecres el Govern fes marxa enrere i reduís aquest gravamen troben que, en paraules de Joan Sala, de Kars Automòbils, és ‘gratificant que quan es donen errades es rectifiqui’, desfent un ‘desavantatge respecte als particulars que els ha obligat a fer un gran esforç comercial’. Sala considera que ‘l’impost no tenia cap lògica’ i que feia augmentar l’intrusisme, un fet que ‘l’administració hauria de sancionar’, tot i que reconeix el ‘dret dels particulars a vendre els seus cotxes usats’. D’altra banda, considera que des del Govern ‘són molt optimistes si consideren que el benefici d’una venda d’un vehicle de segona mà és d’un 10%’, un percentatge que es veu reduït encara més en els productes d’alta gamma.

Per a José Montes, de J.Montes, l’impost ‘sí que ha afectat a les vendes’ i a més ha significat que ‘sacrifiquessin la seva comissió’ com a gestors de la venda. Tot i així considera ‘correcte’ i ‘lògic’ el fet que ara es gravi només el benefici del preu de venda, però li semblaria més adequat que en lloc d’estipular el benefici en un 10% es calculés el benefici exacte.

Per al secretari de l’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra (AIVA), Francesc Ponce, les vendes es mantenen però els vehicles s’han encarit una mica. Ara, des de l’associació, estan satisfets i consideren que ‘hi haurà un marc més lògic’. Això sí, els agradaria que la mesura tingués un caràcter retroactiu, ja que, tot i que en reunions amb membres del Govern ho van demanar, la demanda no s’ha vist plasmada a la modificació de la llei i en les transaccions que s’hagin fet des de gener d’aquest any han hagut de pagar el 4,5% d’IGI sobre el preu total de la compravenda.

 

Un sector molt castigat

El fet que s’apliqui un impost a un vehicle ja gravat en la importació no agrada al sector, que pateix durament els efectes de la davallada del consum. L’empresari José Montes considera que estan venent ‘fora de preu’, i que els obliguen a ‘jugar a preus molt baixos’. En aquest sentit, ha denunciat que el món de l’automòbil està ‘descuidat en general’ i que ‘s’hauria de controlar més la venda’ ja que la crisi porta a que a vegades es facin compravendes de vehicles ‘sense declarar’. L’empresari Joan Sala, lamenta que ‘any rere any caigui el sector, tot i que el dels vehicles usats no tant’. A més, troba que tenen problemes per exportar a Espanya per les lleis en vigor, que els impedeixen passar la inspecció tècnica al veí del sud, ja que posen problemes a les importacions des de països no comunitaris –tot i que el vehicle hagi estat fabricat i certificat a la UE–.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada