El primer debat entre quatre candidats al Palau de la Moncloa, a més d’en els mitjans de comunicació, va tenir un seguiment massiu en les xarxes socials. Segons dades de Séntisis, la tecnologia semàntica líder per a l’anàlisi de la conversa de xarxes socials especialitzada en l’idioma espanyol, la trobada (o desencontre en alguns moments) entre els presidenciables va generar més de 1.200.000 missatges amb el hashtag # debate13J, la majoria des d’un smartphone, i més de 260.000 usuaris van participar en la conversa generada pels líders polítics, els partits i l’Acadèmia de la Televisió.

No obstant això, Séntisis destaca que els temes que es van tractar en el debat van ser minoria en les xarxes. Només un 26% de la conversa va girar entorn als blocs temàtics sobre el que van discutir els líders dels quatre grans partits. L’àmplia majoria dels tweets parlaven sobre valoracions generals de l’esdeveniment i dels candidats, mostres de suport i rebuig, humor i conversa sobre altres temes.

Mariano Rajoy, el protagonista de la nit

La nit del 13 de juny, el candidat a President del Govern proposat pel Partit Popular va aconseguir la majoria absoluta a mencions en xarxes socials, una majoria que sembla que cap partit polític arribarà a les urnes. Mariano Rajoy va generar un 54% de la conversa total, mentre que el seu homònim del PSOE només va ser protagonista del 16% dels missatges. Pablo Iglesias i Albert Rivera van ocupar cadascun un 15% de la conversa total sobre els candidats.

I qui va guanyar el debat? El polític amb un major nombre de mencions positives (el 38%) va ser el representant de Units Podem, Pablo Iglesias, que va treure una nota segons Séntisis de 6,5 punts. També va aprovar Albert Rivera, el candidat a la Moncloa per Ciutadans, amb una nota de 5,5 i un 28% de comentaris positius. El gran perdedor va ser el líder socialista, Pedro Sánchez, amb un 25% de missatges a favor i una nota de 3,5. El president en funcions, per la seva banda, es va quedar a les portes de l’aprovat, amb un 4 i un 27% de positivitat.

Economia i ocupació, el bloc temàtic amb més mencions

El tema dels que es va parlar en el debat que més va interessar als usuaris de xarxes socials va ser el primer que es va tractar en el debat, economia i ocupació, que va generar prop de 139.000 mencions, un 44% del total. Malgrat ser el bloc més popular, tots els candidats van treure una nota per sota del cinc al discutir sobre les seves mesures econòmiques i de lluita contra la desocupació i per uns llocs de treball de qualitat. Així, tant Mariano Rajoy com Albert Rivera van obtenir una qualificació segons Séntisis de 4,5 en xarxes socials, Pablo Iglesias un 3,5 i Pedro Sánchez.

El següent en importància, amb el 22% de les mencions i més de 69.000 missatges, van ser les polítiques socials que cada partit es promet a implantar. En aquest apartat Pablo Iglesias i Pedro Sánchez van aprovar amb un 6 i un 5,5, respectivament; Albert Rivera i Mariano Rajoy, per la seva banda, han estat qualificats amb un 4 i un 2.

Pactes de govern, el tema amb pitjors notes

En l’últim bloc del debat els moderadors Ana Blanco, Pedro Piqueras i Vicent Vallès van demanar als candidats que es pronunciessin sobre amb quins partits estan disposats a pactar després de les eleccions del dia 26 de juny. En aquest tema ha estat en el qual tots els presidenciables han sortit més mal parats, especialment Pedro Sánchez, a qui els internautes han puntuat amb un 2 sobre 10 segons les dades que ha obtingut Séntisis de les xarxes socials. El líder d’Units Podem ha estat qui millor nota ha tret, un 3, encara que també es troba molt lluny de l’aprovat. Rajoy i Rivera han obtingut els dos 2,5 punts sobre 10. L’altre gran bloc en el qual han suspès els quatre líders polítics és en el de la política exterior.

La valoració de les intervencions dels quatre principals aspirants a ocupar el Palau de la Moncloa a partir del proper 27 de juny també ha variat segons la Comunitat Autònoma, el sexe o l’edat de l’internauta. A continuació, totes les dades:

DEMOGRAFIA

• 27% de la conversa a Madrid, més ben valorats Esglésies i Rivera i pitjor valorats Rajoy i Sánchez
• 16% a Andalusia – Sánchez i Rajoy els més ben valorats, Rivera i Iglesias els pitjor
• 12% de la conversa a Catalunya, millor valorats Esglésies i Sánchez i pitjor valorats Rajoy i Rivera
• 7% de la conversa a València – millor valorats Sánchez i Rajoy i pitjor Esglésies i Rivera
• 7% de la conversa a Galícia – millor valorats Rajoy i Iglesias, pitjor valorats Sánchez i Rivera.
• 5% de la conversa a Castella Lleó, millor valorats Esglésies i Rivera i pitjor valorats Rajoy i Sánchez
• 4% de la conversa en Illes Canàries, millor valorats Esglésies i Sánchez i pitjor valorats Rajoy i Rivera
• 3% de la conversa en País Basc millor valorats Esglésies i Rivera i pitjor valorats Rajoy i Sánchez
• 3% de la conversa a Múrcia millor valorats Sánchez i Rajoy i pitjor Esglésies i Rivera

EDATS:

• 10% de la conversa – menors de 18 anys, Iglesias el millor valorat, després Rivera
• 58% de la conversa – entre 18 i 24 – Esglésies més ben valorat
• 8% de la conversa – entre 25 i 30 – Esglésies més ben valorat, després Rivera
• 11 de la conversa entre 30 i 45 – Rivera millor valorat, després Sánchez
• 13% de la conversa majors 45 anys – Rajoy i Esglésies millor valorats

GÈNERE:

distribució
• 60% de la conversa generada per homes
• 40% de la conversa generada per dones
públic femení
• Pedro Sánchez i Pablo Iglesias ben valorats
• Albert Rivera pitjor valorat
públic masculí
• Albert Rivera i Pablo Iglesias ben valorats
• Pedro Sánchez pitjor valorat

Per Tecnonews / AMIC

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada