Els alumnes de l’Aula Oberta s’organitzen com una empresa per desenvolupar el projecte ‘El nostre hort’

Els alumnes de l’Aula Oberta de l’Escola Andorrana de Segona Ensenyança de Santa Coloma han presentat, aquest dimecres, els resultats del projecte ‘El nostre hort’ que han estat desenvolupat durant els darrers sis anys, i que ara comparteixen amb els padrins que conreen els horts. Els joves han explicat com s’han distribuït la feina, organitzats com si fossin una empresa, i amb un càrrec concret per a cada un d’ells. Des que van començar han instal·lat la porta d’accés al terreny, una séquia, una caixa d’eines, un amfiteatre on seure a conversar, un compostador, han fet la divisió de les parcel·les i han preparat el sistema d’aigua per poder regar els horts. Des que es va començar a compartir l’hort amb els padrins, els joves han fet algunes adaptacions per a ells, com posar un sistema perquè no costi tant obrir la caixa d’eines gegant que tenen.

El passat mes d’abril el projecte dels Horts socials impulsat per la Fundació Julià Reig i el projecte ‘El nostre hort’ de l’Aula Oberta de l’Escola Andorrana de Segons Ensenyança de Santa Coloma van quedar fusionats. Després que els joves hagin estat treballant a l’espai cedit pel Govern des de fa sis anys per adaptar-lo com a hort, aquest abril van cedir els espais de conreu perquè els padrins hi puguin plantar els seus fruits i així no quedi cap persona sense hort.

Aquest dimecres, els joves de l’Aula Oberta han presentat la feina que han anat desenvolupant a la cònsol major de la parròquia d’Andorra la Vella, Rosa Ferrer, i a la consellera delegada de Molines Patrimonis, Montserrat Cardelús, que han manifestat la seva admiració per la feina feta.

El professor de l’Aula Oberta, Lluís Marçà, ha explicat que la millor manera que han trobat per al bon desenvolupament del projecte ha estat organitzar-se com una empresa i que cada alumne tingui un càrrec. Així, un és el comptable, un altre l’encarregat de projectes, i cada un té una funció específica de la que se n’ha de responsabilitzar.

En Denís Diéguez, que és un dels alumnes, ha explicat que amb la col·laboració dels tècnics del Comú van poder instal·lar la porta d’accés al terreny i posar una séquia, i durant aquest temps també han adequat el sistema d’aigua per poder regar els horts i han fet la divisió de les parcel·les. A més, van construir una caixa d’eines gegant per guardar el material, feta amb fusta reutilitzada de l’escola, i que ara estan adaptant amb un sistema perquè costi menys d’obrir i els padrins no es facin mal a l’esquena. També els mateixos alumnes van condicionar un espai que anomenen amfiteatre on es pot reunir tot el grup a esmorzar o berenar i on aprofiten ara per conversar amb els padrins i compartir coneixements i anècdotes.

Des que va començar l’activitat compartida entre els padrins i els alumnes de l’Escola Andorrana de Santa Coloma, els joves ja han pogut aprendre dels padrins, i aquests ja els demanen la seva ajuda per tractar la terra i d’altres tasques. El projecte en que ja estan treballant els alumnes a l’hort és la instal·lació d’una tanca, amb l’ajuda dels tècnics del Comú perquè no hi entrin els animals, ja que en les darreres setmanes s’hi ha colat algun porc fer.

Pel que fa al cultiu, volen posar-se en contacte amb l’Associació de Pagesos i Ramaders d’Andorra per poder plantar fruits del país, com podrien ser les trumfes d’Andorra.

1 comentari

Comments are closed.

TOTES LES NOTÍCIES