Els 5 drets bàsics i fonamentals del consumidor en línia

El passat dijous 15 de març es va celebrar el Dia Mundial dels Drets del Consumidor, jornada durant la qual es posen en relleu els drets que tenim els consumidors a l’hora de consumir qualsevol tipus de producte o servei. Realitzar compres per Internet s’ha convertit en tendència generalitzada entre la població espanyola, donada la facilitat de poder comprar des d’on i quan vulguem, sobretot a través de smartphones i tablets. De fet, segons demostren dades recollides per idealo.es, un dels comparadors de preus més importants d’Europa, 6 de cada 10 espanyols ja són compradors mòbils.

És per això que en un dia tan assenyalat, idealo posa de manifest quins són els 5 drets bàsics i fonamentals del consumidor a Internet:

  1. Dret a conèixer la identitat del venedor: Un dels principals drets del consumidor a l’hora de comprar per Internet és el de conèixer qui és l’empresa que està darrere de la compra que volem realitzar. De fet, les companyies que realitzen operacions de comerç electrònic a Espanya estan obligades legalment a mostrar en el seu web el seu NIF, denominació social i dades de contacte.
  2. Dret a conèixer despeses d’enviament, condicions i terminis de lliurament: Cal que el venedor especifiqui clarament quines són les condicions i els terminis de lliurament. Si no fos així, el termini màxim per realitzar el lliurament ha de ser de 30 dies, que en el cas que el venedor no pugui complir, ha de realitzar una notificació al comprador perquè decideixi si continua o no amb la compra. A més, si hi hagués un retard injustificat, segons la Llei General per a la Defensa de Consumidors i Usuaris el comprador té dret a la devolució del doble de la quantia de la compra. A més, cal que l’usuari conegui quines són les despeses que tindrà l’enviament abans d’acabar el procés de compra.
  3. Dret a la protecció de dades personals: Els consumidors tenen el dret de conèixer com i per què s’utilitzaran les dades personals que recopili la botiga en línia, així com a corregir-los i suprimir-los sempre que ho creguin convenient. L’usuari també ha de saber si la web està utilitzant galetes i per a què estan sent utilitzades.
  4. Dret a una compra segura: El comprador té dret a efectuar el pagament de la forma que cregui més convenient d’entre les diferents opcions que ofereixi el venedor sense recàrrec. Perquè el procés de compra sigui segur, és important verificar la web en la qual estem realitzant la compra, que ha de comptar amb un certificat de seguretat (que es mostra a través d’un cadenat a la barra d’adreces) i amb una url que comenci per les sigles https. A més, és bo comptar amb un programari de seguretat antivirus per evitar que un troià o un altre element de malware pugui infectar el nostre equip i robar-nos les credencials bancàries.
  5. Dret a devolució: Un dels aspectes que més preocupa al consumidor quan compra per Internet és el de les devolucions. En aquest sentit, hi ha un termini de 14 dies des de la recepció del producte en el qual el comprador pot tornar-lo sense justificació, encara que haurà de fer-se càrrec de les despeses d’enviament. En el cas que el producte no admetés devolucions, caldria especificar-ho en el procés de venda. Si el producte rebut està malmès o no funciona, el consumidor té dret a la seva reparació o substitució sense cost addicional.

“En un dia tan assenyalat és important recordar als consumidors que quan realitzen compres per Internet tenen tants o més drets que quan fan una compra en un establiment físic”, comenta Adrián Amorín, Country Manager de idealo.es, que afegeix: “A més de tots aquests punts que hem assenyalat, els consumidors tenen el dret de comprar els productes que desitgen al millor preu possible, per al que els comparadors de preus són un aliat perfecte que ajuden al client a revisar tots els detalls de la compra d’un únic cop d’ull”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *