El Tren dels Llacs es posa en marxa a partir del 14 d’abril

El Tren dels Llacs de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) tornarà a circular a partir del dissabte, 14 d’abril. El tren històric que uneix Lleida i la Pobla de Segur es posa en marxa fins al mes de novembre, amb una ocupació prevista del 98% i amb l’objectiu d’assolir els 7.588 viatgers de la darrera temporada. El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, ha exposat aquestes dades durant la comissió de seguiment del servei de transport de passatgers Lleida – La Pobla – Esterri d’Àneu.
Aquesta serà la desena edició del Tren dels Llacs i es faran un total de 30 viatges. L’itinerari fa sortida de Lleida a les 10.40h i arriba a La Pobla a les 12.35h. La tornada s’efectua a les 17.00h i arriba a la destinació, Lleida, a les 19.00h.
 
Activitats i tarifes
 
Durant el trajecte, els passatgers gaudiran d’un paisatge singular per les comarques del Segrià, la Noguera i el Pallars Jussà. Els visitants podran adquirir paquets turístics (visites guiades, tastos de productes locals, etc.) vinculats als principals recursos turístics del territori i hi haurà parades facultatives a Cellers i a Tremp, on es podran desenvolupar activitats lúdiques. Un sistema còmode i peculiar de conèixer les terres de Lleida.
 
Els viatgers podran optar per dur a terme un seguit de visites guiades, tant a la Pobla de Segur com a altres punts del Pallars Jussà, de singular interès turístic. A l’anada rebran l’estoig de benvinguda, format per diferents productes gastronòmics locals, i a la tornada s’oferirà un tast de coca de recapte de Balaguer.
 
Les tarifes del Tren dels Llacs són de 31 euros el bitllet d’adult i 17 euros el bitllet infantil. Els grups de més de 20 persones tenen un descompte especial i els nens a partir de 3 anys accedeixen gratuïtament.
 
El Tren panoràmic
 
Enguany, a les 26 circulacions habituals s’hi sumaran novament 4 circulacions durant l’estiu, època que tradicionalment es deixaven de circular per les altes temperatures de la zona. La incorporació de les noves unitats de la línia permetran fer el trajecte amb la màxima comoditat climatològica, amb uns vidres panoràmics que permetran visionar el paisatge en màximes condicions, i mantenint el tradicional estoig de benvinguda, així com la resta d’elements que componen el viatge singular amb el Tren dels Llacs.
 
Rècord de visitants
 
El Tren dels Llacs va tancar la seva novena temporada mantenint les bones xifres de l’any anterior. L’any 2016, el registre va ser de 7.213 passatgers i una ocupació del 99,08%. La temporada passada el tren va rebre la visita de 7.258 viatgers i 330 més que van fer el trajecte a sobre d’un tren panoràmic, una nova opció que fa possible que els viatgers gaudeixin d’unes vistes extraordinàries amb la màxima comoditat i confort, gràcies als vidres panoràmics. Un total de 7.588 visitants, dada rècord. Tot, amb una ocupació de més del 99%.
 
El Tren dels Llacs va néixer l’any 2009 fruit d’una iniciativa conjunta d’FGC i la Diputació de Lleida, amb la col·laboració de l’aleshores Departament d’Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya i els ajuntaments dels municipis de la línia, per convertir-lo en un referent per a la dinamització econòmica del territori. Enguany, Ferrocarrils de la Generalitat segueix apostant pel territori i oferint un servei d’alta qualitat en un dels mitjans més ecològics i respectuosos amb el medi ambient. 
 
Ruta dels Llacs cicloturística
 
El secretari d’Infraestructures i Mobilitat ha presentat avui en el si de la Comissió de seguiment del servei de transports de passatgers Lleida – La Pobla – Esterri d’Àneu l’estudi de viabilitat i traçat que ha elaborat el Departament de Territori i Sostenibilitat per a crear la via cicloturística Lleida-la Pobla, Ruta dels Llacs, en el corredor del ferrocarril entre Lleida i la Pobla i amb connexions amb la línia d’FGC. Aquesta ruta s’emmarca en la xarxa de vies cicloturístiques que està desplegant el Departament de Territori i Sostenibilitat per potenciar el cicloturisme, activitat que combina pràctica esportiva i turisme i que té un important potencial econòmic.
La iniciativa representa un nou model de mobilitat que combina la bicicleta i el tren i permetrà dinamitzar la línia Lleida – la Pobla, alhora que posar en valor el territori de les comarques del Segrià, la Noguera i el Pallars Jussà. La Ruta dels Llacs que connectarà amb la Intercatalunya, (Lleida – Girona), tindrà una longitud de 125 quilòmetres, dels quals 98 seran ciclables i 25 es faran en tren. En total, la inversió estimada és de prop de 4 MEUR.
 
La ruta transcorrerà per 13 municipis i en el seu traçat s’aprofitaran principalment camins de servei de la línia del ferrocarril, trams de vies verdes o camins pedalables ja existents o en projecte, així com camins rurals o forestals i carreteres locals.

 

En alguns àmbits del recorregut, caldrà executar nova infraestructura per donar-li continuïtat.
 
El traçat es pot dividir en tres itineraris:
 
  • Lleida – Sant Llorenç de Montgai per Balaguer: 52 km ciclables. S’inicia a l’estació de ferrocarril de Lleida-Pirineus, segueix fins al parc de la Mitjana, on creua el riu Segre i discorre pel camí de servei d’FGC fins a Alcoletge. En aquest primer tram, coincideix amb la ruta cicloturística Intercalunya, que entrarà en servei pròximament.
 
Connecta les poblacions amb estació d’FGC pel marge dret de la línia ferroviària fins a Balaguer. En aquest àmbit, torna a creuar el Segre, per resseguir un tram de la C-12 i de l’LV-9047, on caldrà una intervenció per encaixar la via ciclable. En aquest itinerari, s’ubica el pantà de Sant Llorenç de Montgai. Es calcula que aquest recorregut en bicicleta pot ser d’unes 3,5 hores.
 
  • Sant Llorenç de Montgai – Cellers: 27 km. Aquest és un tram d’orografia força complicada, motiu pel qual es recomana dur a terme aquest itinerari en tren. En aquest entorn, es troben el pantà de Camarasa i la Noguera Pallaresa.
  • Cellers – la Pobla de Segur per Tremp: 46 km ciclables. A Cellers, cal connectar l’estació del ferrocarril amb el camí existent al marge dret de la C-13 i que s’hi doni continuïtat al llarg de 2,5 quilòmetres fins a Guàrdia de Tremp. Entre aquest punt i Palau de Noguera, la ruta discorre resseguint la línia del tren i es proposen dues actuacions per donar major continuïtat a la ruta. En aquest itinerari, se situen els pantans de Terradets i de Talarn.
 
D’altra banda, des de Cellers, es podrà connectar amb el congost de Terradets, que dona accés a un espai singular.
 
En aquest itinerari, quan estigui tota l’actuació completada, hi haurà dues possibilitats de connexió entre Cellers i la Pobla: una per Aramunt (de 36 quilòmetres i prop de 2,5 hores de trajecte en bici) i una altra per Salàs de Pallars (30 quilòmetres i una durada de 2 hores).
 
Aquesta ruta es desenvoluparà en tres fases:
 
  1. Senyalització de trams existents: Lleida – Balaguer i Salars – la Pobla de Segur. En servei l’estiu vinent.
  2. Actuacions de continuïtat en el tram des de la sortida de Balaguer cap a Sant Llorenç de Montgai, entre Cellers i Tremp; i Tremp i la Pobla de Segur. En aquesta fase, s’utilitzarà l’alternativa per Aramunt fins a la Pobla de Segur existent per l’est del pantà de Talarn. En servei entre 2019 i 2020.
  3. Es duran a terme la resta d’actuacions, com la formació d’un tram de via ciclista entreTremp i Salàs de Pallars, per l’oest del pantà de Talarn que, juntament amb la via verda que ja existeix entre Salàs i la Pobla de Segur, conformarà un trajecte més directe i de menor dificultat. A més, aquest recorregut, juntament amb el del costat est permetrà tancar una anella a l’entorn de l’embassament. En servei entre el 2020 i el 2021.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.