El tancament dels accessos amb França fa que l”Andorra Shopping Festival’ rebi menys visites de les esperades

campEl tancament de la RN22 i la RN20 per accedir a Andorra des de França durant la segona meitat del mes de novembre ha influenciat a la baixa l’arribada de turistes i excursionistes durant la celebració de l’Andorra Shopping Festival. Aquests són els motius que ha exposat el ministre de Turisme, Francesc Camp, per explicar que, si no s’haguessin tancat els accessos el nombre de turistes registrats haurien superat l’objectiu del 2,1% de creixement, amb un augment del 3,8% mentre que les restriccions han fet que les visites s’incrementessin només un 1,6%. Els excursionistes presenten dades menys favorables i és que ‘s’ha perdut més de 60.000 excursionistes en 15 dies’, ha assenyalat Camp. Amb tot, l’oferta de compra nocturna i d’activitats inclosa dins la campanya ha estat ben valorada tant pels comerciants com pels visitants i la previsió és de repetir-la un cop l’any combinant-la amb un calendari de nits de compres.

Durant el mes de novembre van entrar al Principat 141.939 turistes i 323.832 excursionistes, el que suposa un 1,6% més i un 17,7% menys que el mateix mes de l’any passat respectivament. Aquestes dades no coincideixen amb els objectius marcats pel ministeri de Turisme amb la posada en marxa de la campanya Andorra Shopping Festival, amb la qual esperaven un creixement d’un 2,1 i un 0,8% respectivament.

Segons el ministre de Turisme, Francesc Camp, les xifres haurien variat significativament si no s’haguessin tancat els accessos amb França durant la segona quinzena del mes de novembre. En aquest sentit, ha indicat que s’hauria crescut un 3,8% en turistes i hauria baixat un 11,8% però ‘s’han perdut més de 60.000 excursionistes en 15 dies’, ha manifestat. ‘També va passar al gener i al febrer de l’any passat fruit del tancament’, ha recordat.

Tot i que la campanya i l’oferta dels comerciants i hotelers ha estat ben valorada tant pels establiments com pels visitants, l’impacte econòmic no s’ha establert. El ministre ha admès, però, que ‘en tema compres encara costa, tot i el repunt de turistes’. La crisi, la rebaixa del poder adquisitiu de les famílies i els canvis en el comportament dels consumidors, així com l’auge de les compres per Internet fan que costi més remuntar el sector comercial que, per exemple, l’hoteler, ha apuntat el ministre.

L’oferta agrada i per això el Ministeri opta per donar-hi continuïtat però reclama una major implicació dels establiments comercials. De les 1.500 enquestes que han enviat per conèixer l’opinió dels comerciants sobre la campanya, tan sols s’han rebut 148 respostes. ‘Si voleu que els polítics prenguin decisions, cal que informeu sobre què voleu’, ha llençat el ministre als assistents.

D’aquestes respostes s’extreu que el 74,7% de comerços i benzineres ressalten que la campanya Andorra Shopping Festival contribueix a donar una bona imatge del país i un 52% d’aquests afirma que han incrementat les seves vendes durant el novembre d’enguany.

L’organització de la campanya i les activitats programades suposen la implicació d’unes 125 persones, un nivell que només es pot assumir un cop l’any, segons ha explicat Camp.

Per això, la voluntat de Turisme és mantenir aquesta campanya un cop l’any, probablement al novembre, i completar-ho amb un seguit de nits de compres fins a la mitjanit que s’hauran de coordinar amb els comuns i associacions de comerciants ‘per no solapar-nos’.

Cirque du Soleil ‘a punt’

El ministre Francesc Camp ha reiterat que les negociacions amb el Cirque du Soleil estan molt avançades i ‘a punt’ de tancar. La voluntat de Turisme és que la companyia canadenca torni al Principat però ‘si hi ha unes condicions fruit de que vagin a Port Aventura que no se’ns donen no ho farem’, ha reconegut. La previsió és tancar les negociacions abans de finals de mes.

Pel que fa a la retirada de la partida d’un milió d’euros per a la infraestructura turística que podria ser una font, Camp ha admès que l”enrenou’ que es va crear per aquest tema els va obligar a comunicar el projecte encara que ‘no és segur’. Segons ha exposat, s’estan acabant de comprovar alguns elements tècnics per decidir si el tiren endavant. En qualsevol cas, Camp s’ha mostrat tranquil pel suport del grup parlamentari de DA i el seu compromís a finançar la iniciativa amb un crèdit extraordinari.

TOTES LES NOTÍCIES