El SIPAAG denuncia irregularitats en la contractació de personal de relació especial

El Sindicat de Personal de l’Administració General vol denunciar públicament els greus incompliments de les lleis i la manca de respecte dels drets dels funcionaris i agents de l’Administració que s’han produït durant aquestes dos darreres legislatures amb la contractació de l’anomenat “personal de relació especial”.

Al llarg d’aquests darrers anys, la major part dels funcionaris i agents de l’Administració hem vist com persones vingudes de fora de l’Administració, sense necessitat de superar cap concurs, ocupaven llocs de treball de comandament que, per llei, han de ser ocupats per directors o caps d’àrea, és a dir, per funcionaris o agents de l’Administració. Són els anomenats “personal de relació especial” o “assessors”. Amb freqüència aquestes persones han aparegut a la premsa o han estat objecte de preguntes parlamentàries per part de l’oposició, com a conseqüència dels salaris que perceben, en alguns casos molts superiors als dels càrrecs polítics, però, potser per desconeixement, no s’ha parlat mai de les funcions que desenvolupen.

D’acord amb l’article 8 de la Llei de la funció pública, el personal de relació especial és aquell que presta, amb caràcter de confiança, serveis d’assessoria o d’assistència al cap de Govern i als ministres, al president del Consell Superior de la Justícia i als cònsols. La Llei no els confereix cap altra funció. Les funcions del personal de relació especial descrites a la Llei s’havien respectat sempre fins que va arribar aquest Govern, que va convertir molts d’ells en “coordinadors” (amb títol reconegut i publicat al BOPA o sense). L’assessor amb funcions de coordinador és una figura inventada pel Govern, que no es troba recollida en cap llei ni reglament i que serveix als ministres i al cap de Govern per nomenar, de forma totalment arbitrària, la persona que ells desitgin, pagar-li el salari que vulguin i dotar-la de funcions de direcció d’un departament o d’una àrea, prescindint dels funcionaris i agents de l’Administració, que segons la Llei de la funció pública són els que realment han de desenvolupar aquestes funcions. No importa la nacionalitat, ni tampoc la residència, en tenim de totes les classes, andorrans, residents i estrangers que mai no havien residit a Andorra. Aquests darrers abunden força, serà per allò que es creu que el que ve de fora sempre és millor. Doncs bé, la realitat és que ens trobem sovint amb persones que no saben ni senten res per Andorra ni per l’Administració, que en lloc d’assessorar han de ser assessorades pels funcionaris i agents de l’Administració, i això en els millors dels casos, perquè en d’altres resulta tan extrema l’arrogància que exhibeixen, que no accepten ni un consell i cometen un error darrere l’altre.

Cal dir també que, algunes vegades, els ministres han arribat a delegar en els assessors o coordinadors la signatura dels actes administratius i publicar-ho al BOPA (per exemple, en la coordinadora del Departament de Funció Pública,  l’assessora del Departament d’Ocupació i Treball o la coordinadora del Departament d’Afers Socials). Aquest darrer cas mereix una especial menció, ja que es tracta d’una agent de l’Administració de nacionalitat estrangera que, per raó de la seva nacionalitat, no podia ser directora. Convindria que els ministres revisessin la Llei del Govern, en concret l’article 17, on hi diu que les delegacions de funcions es poden fer únicament a secretaris d’Estat i alts càrrecs de l’Administració. En aquest sentit, cal explicar que la delegació de signatura comporta necessàriament una delegació de funcions.

També hi ha casos en què els ministres opten per no publicar al BOPA les relacions especials, incomplint així la Llei del pressupost. A títol d’exemple, diversos juristes (batlle, exbatlle, advocats…) han prestat durant períodes de gairebé dos anys funcions de comandament al Departament de Justícia i Interior sense que mai fos publicat l’edicte de contractació al BOPA, com tampoc ha estat publicat l’edicte de contractació de la persona que assumeix funcions de cap del Gabinet Jurídic, però que és conegut per molts, ja que en el seu dia va omplir pàgines de diaris pel seu salari desorbitat.

Davant d’aquestes “fórmules” que ha trobat el Govern per “trepitjar” les lleis, col·locar amics o coneguts, menysprear els funcionaris, els agents de l’Administració i també el conjunt dels andorrans, el Sipaag demana que s’aturin ja, d’una vegada, aquestes pràctiques totalment fora de la llei, que es valori la figura del funcionari o agent de l’Administració i que es respecti el dret que tot treballador té a la promoció per mitjà del treball.

Text SIPAAG

TOTES LES NOTÍCIES