Des de l’inici de la nova etapa de la direcció del SAAS a principis del 2016 s’han anat portant a terme una varietat d’accions per tal de corregir en la mesura de lo possible totes aquelles incidències que des del Tribunal de Comptes s’han senyalat sobre accions no completament ajustades a llei. De fet, de les incidències que apareixen a l’informe del 2017 una bona part ja han estat corregides a dia d’avui.
Entre aquestes incidències hi ha una sèrie de complements salarials de diversa naturalesa que es van implementar la majoria d’ells des de fa més de 25 anys. Segons informes jurídics, sol·licitats pel SAAS, tots aquests complements es tracten de drets adquirits i per tan consolidats. En aquests últims tres anys s’han anat reduint el número de professionals que reben aquests complements aprofitant jubilacions, baixes o acords consensuats amb els propis professionals.
La irregularitat d’aquests complements es basa fonamentalment en que són drets no recollits pel reglament de personal del SAAS. Es per això que aquesta eventualitat ha de quedar corregida amb el nou reglament que s’està treballant des de l’any passat. La redacció d’aquest nou reglament l’hem anat retardant voluntàriament a la espera de la recent elaboració de la Llei del codi de relacions laborals i pel fet que des de principis d’aquest any la seva redacció ha de coordinar-se amb l’elaboració del conveni col·lectiu en estreta col·laboració amb el recentment creat Comitè d’Empresa.
La contribució del SAAS al cost dels àpats dels treballadors, en la seva totalitat pels que estan de guàrdia i parcialment pel que fa al dinar de la resta, és també una pràctica que es remunta a fa més de 25 anys i per tant també es tracta d’un dret adquirit però que tampoc està recollit en el reglament de personal del SAAS. Val a dir que aquesta pràctica, que com en el cas anterior també quedarà regulada en el nou reglament, està també consolidada en pràcticament tots els hospitals de l’Estat espanyol. Lo que si ja es va corregir al 2017 és la regularització de la cotització d’aquestes prestacions a la CASS i la seva pràctica quedarà emparada en el nou reglament de personal.
El Tribunal de Comptes també senyala que el lloguer dels despatxos de consulta externa de l’Hospital, al tractar-se d’un bé públic, tindria que ser licitat amb concurrència pública, cosa que no s’ha fet mai des de la seva creació fa molts anys. En aquest sentit, fa pocs mesos el govern, a petició del SAAS, ha emès un decret pel qual es regula aquest tipus de contractació i per tan a partir d’ara l’adjudicació és farà sota aquestes condicions.
Finalment, al senyalar el Tribunal de Comptes que s’ha pagat més de lo ajustat a llei per una indemnització indeguda, aquest Tribunal al fer els seus càlculs no ha tingut en compte que la indemnització tenia que incloure necessàriament tot una sèrie de conceptes que hem senyalat en l’informe d’al·legacions i que ells no van tenir en compte.
Des del SAAS agraïm la tasca del Tribunal de Comptes que ens ajuda en els nostres propòsits de fer una gestió eficient del SAAS dintre del marc de les lleis actuals i ens indica el camí a seguir per anar corregint progressivament i en la mesura de lo possible les herències del passat.