L’any 2012 va ser un any intens per a la institució del Raonador del Ciutadà, que va solucionar un total de 307 expedients, un 23,3% més que l’any anterior. Tal com ha explicat el raonador, Josep Rodríguez, durant aquest any es van incrementar tant els expedients resolts com les entrevistes personals i l’assistència telefònica. Entre les principals preocupacions dels usuaris destaquen els aspectes socials, els relacionats amb l’Administració general i els que afecten a la Justícia.

Els ciutadans que durant aquest 2012 van plantejar els seus dubtes i problemes al Raonador del Ciutadà es van tornar a incrementar respecte a l’any anterior. En vista de l’augment de feina, el mes d’octubre des de la institució es va decidir ampliar l’horari d’atenció al públic, perquè així també s’aconseguia donar més opcions als treballadors que ara hi poden anar de les 8 fins a les 15.30 hores.

Així, durant el 2012 el Raonador del Ciutadà va tancar un total de 307 expedients, que són un 23,3% més que els 249 que es van tancar al 2011, i un 42% més que els 216 expedients resolts el 2010.

Tal com explica Josep Rodríguez, les principals preocupacions dels seus usuaris giren entorn dels aspectes socials i, de fet, del total d’expedients, 86 pertanyen a aquest àmbit que engloba les situacions econòmiques més complicades, els ajuts que reben els més desafavorits, o les pensions, entre d’altres.

També van suscitar bastants dubtes, durant el 2012, els aspectes relacionats amb l’Administració general, que van comportar l’obertura de 84 expedients, i els relacionats amb la Justícia, que van ser 46 expedients. En aquests casos de l’àmbit de la Justícia, però, el raonador recorda que no pot actuar directament, sinó que l’únic que pot fer és trametre la queixa al Consell Superior de la Justícia, ja que no pot intervenir en expedients incoats a la Justícia.

Tot i les limitacions amb que es troba en algunes ocasions el raonador per actuar, Rodríguez explica que en la majoria de casos la seva principal missió és escoltar i orientar els usuaris. Indica que en moltes ocasions els ciutadans el que necessiten és ‘sentir-se escoltats’, i encara que no es pugui solucionar el problema, orientar-los perquè sàpiguen on s’han de dirigir. Per això, el Raonador fa les entrevistes personals, que aquest 2012 també es van incrementar, en un 36,6% respecte al 2011, passant de les 369 que va fer l’any anterior a les 582 del 2012.

A banda d’aquestes entrevistes, des de la institució també s’atenen consultes telefòniques, que van passar de les 635 del 2011 a les 955 del 2012, amb un increment del 50%. En moltes ocasions en què el raonador es troba fora de la seva competència pot derivar els casos a d’altres organismes o solicitar-ne la seva col·laboració, com fa en algunes situacions amb el Col·legi d’Advocats, a qui pot demanar que atengui en les consultes gratuïtes els casos d’algun usuari que ho necessiti.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada