El Principat anirà a Venècia amb ‘Andorra, Tempus fugit’, de Balmaseda, Bosque i Morrison

El ministre de Cultura, Albert Esteve, i el comissari de la Biennal de Venècia, Henry Périer, han comparegut aquest dimarts juntament amb els tres artistes que representaran el Principat en aquesta mostra: Javier Balmaseda, Samantha Bosque i Fiona Morrison. Amb el títol Andorra, Tempus fugit, les obres de Balmaseda, Bosque i Morrison es podran contemplar des de l’1 de juny i fins el 24 de novembre.

Balmaseda presenta una instal·lació d’escultures i dibuixos, mentre que Bosque porta a Venècia una instal·lació interactiva immaterial i, en el cas de Morrison, el format artístic escollit ha estat el vídeo. Es tracta, segons han exposat els artistes, de tres fragments que exemplifiquen la realitat on cadascú tracta la noció del temps que passa segons la seva sensibilitat.

Javier Balmaseda ha creat una instal·lació composta de deu cavalls amb els membres seccionats i substituïts per amortidors hidràulics de cotxes, a la qual li ha posat el títol de Fixats en la contemporaneïtat. Amb aquesta composició, l’artista recorre a l’analogia amb el propòsit de mostrar la cara més fosca de l’ésser humà, “considerant alhora el sistema social com una paradoxa i una impostura que pot transformar els humans en assassins i botxins”, segons ha destacat el comissari Périer.

Samantha Bosque ha estat qualificada per Périer com “una dona jove que viu plenament la seva època i s’inscriu en aquesta profusió d’imatges provocada per la substitució del dispositiu argèntic pel digital”. En aquest sentit, Bosque “es mou amb facilitat en aquesta mutació extraordinària que ha fet passar de la foto sobre paper a un univers ple de pantalles i xarxes”. L’obra, que té per nom Memòria oblidada… combina pintura, escultura i noves tecnologies, ja que posa a disposició dels usuaris un telèfon intel·ligent amb una aplicació en què les imatges en negatiu es transformen en positiu a la pantalla.

Finalment, Fiona Morrison planteja amb el seu vídeo titulat Dues passejades una reflexió sobre el temps que passa i els seus efectes sobre la natura i el cos humà, que l’espectador podrà presenciar simultàniament en una pantalla. Segons Périer, “aquí la natura no és un simple decorat com en alguns vídeos, sinó que és un element essencial confrontat en aquest relat amb el cos d’una dona gran que pateix una malaltia greu”. L’artista plasma la natura amb una àvia acompanyada d’una neta com a “l’única nota d’esperança en aquest vídeo carregat de tristesa”.

Esteve ha recordat que el camí d’Andorra cap a la Biennal ha estat llarg i ple d’entrebancs, però també ha inclòs “bones sorpreses que han permès, amb l’esforç de moltes persones, arribar a bon port”.

El titular de Cultura ha subratllat el fet que “compartir amb la resta del món inquietuds en l’àmbit de l’art ens permet mostrar un dels nostres signes d’identitat”. En aquest sentit, “Venècia és un aparador internacional magnífic, i el ministeri de Cultura fa un gran esforç per col·laborar en la projecció dels nostres artistes”, que han gaudit, tal i com ha recordat, d’una “autonomia creativa total”.

(Foto: S.F.G.)

TOTES LES NOTÍCIES