El Greco lamenta la manca de base jurídica per jutjar el tràfic d’influències d’un estranger sobre un agent públic andorrà

El Greco lamenta que Andorra no hagi avançat en l’establiment d’una base jurídica creïble que li permetria perseguir i portar davant dels tribunals un corruptor o traficant d’influències estranger que hagués actuat, des d’un altre Estat, en relació amb un agent públic andorrà. De fet, aquesta és l’única recomanació que el Greco ha detectat que Andorra no ha implementat i que posa en relleu el segon informe de conformitat sobre Andorra i els progressos fets en matèria de corrupció i de transparència en el finançament dels partits polítics.

El GRECO conclou que actualment Andorra ha implementat o tractat de manera molt satisfactòria tretze de les vint recomanacions contingudes en l’Informe d’Avaluació de Tercer Cicle, és a dir, deu més des del primer informe de conformitat. Per altra banda, de la resta de recomanacions, sis han estat parcialment implementades i ara mateix només una recomanació no ha estat implementada.

Precisament, el Greco lamenta que Andorra no ha esmenat les seves regles sobre la competència extraterritorial en el sentit esperat. La conseqüència és, per exemple, que Andorra no té avui cap base jurídica creïble que li permetria de perseguir i portar davant dels tribunals un corruptor o traficant d’influències estranger que hagués actuat –des d’un altre Estat– en relació amb un agent públic andorrà. Paral·lelament, el Greco també lamenta que Andorra no hagi fet cap progrés en l’àmbit de les infraccions de corrupció en el sector privat i en el tràfic d’influències.

De tota manera, el Greco també reconeix que Andorra ha aportat algunes millores suplementàries esperades, com la ratificació del Protocol addicional al Conveni penal sobre la corrupció, que va entrar en vigor per el passat 1 de juny. Així mateix, el 2014, el Principat va augmentar les sancions per a les infraccions de corrupció i de tràfic d’influències, de manera que ara totes són susceptibles de penes d’empresonament, fins i tot si el sostre d’aquestes és baix comparat amb la majoria dels altres membres del Greco.

Pel que fa a la transparència del finançament dels partits polítics, el Greco elogia l’entrada en vigor el 16 d’octubre de 2014 de la Llei qualificada relativa als partits polítics i al finançament electoral. En aquest sentit, l’informe assenyala que Andorra disposa d’una reglamentació sobre el finançament de les campanyes electorals i –el que és una novetat– dels partits polítics, que respon a una preocupació de coherència: fonts de finançament, transparència i supervisió segueixen els mateixos principis en període electoral i fora dels períodes electorals.

A més, segons l’informe, Andorra també ha adoptat un cert nombre de mesures complementàries mitjançant d’altres textos, en particular l’adopció de formats tipus i d’estàndards per a la comptabilitat dels partits polítics i dels comptes de les campanyes electorals. El Greco posa en relleu que es va crear un registre dels partits polítics i es van prendre mesures per tal que totes les formacions polítiques quedessin subjectes a les mateixes regles financeres i comptables. La Llei sobre el Tribunal de Comptes de 2000 va ser revisada per establir igualment en el text estatutari d’aquest òrgan la seva funció de supervisió del finançament polític en el seu conjunt, i d’enfortir la seva independència operativa envers el Parlament. En aquest sentit, el Greco constata amb satisfacció que el Parlament ja no té l’obligació formal d’adoptar els informes de control relatius al finançament polític i que les competències de control però també el dispositiu de sanció permetran en el futur actuar de manera més eficaç.

El Greco considera que Andorra ha de continuar els seus esforços, en particular per copsar la implicació no transparent dels grups parlamentaris en el finançament polític, per precisar les modalitats de consideració dels suports donats per les formacions polítiques als candidats, i per garantir de forma clara i adient l’accés del públic als comptes anuals dels partits polítics i als comptes de campanya. Sobretot, cal un dispositiu clar pel que fa a la publicació de les informacions financeres.

Per tot plegat, el Greco demana al cap de la delegació andorrana a aportar informació complementària sobre la implementació d’algunes recomanacions abans del 31 de juliol del 2016.

(Text i foto: ANA)

TOTES LES NOTÍCIES