El Servei d’atenció al consumidor de la Unitat de Comerç ha rebut i registrat, entre el 7 de maig i el 2 de setembre, quatre reclamacions i dues consultes per possibles estafes d’una agència de viatges. Segons les fonts consultades, es tractaria d’una agència situada a l’avinguda Carlemany, 65, anomenada Kenzamon Viatges. Tal com ha informat a l’ANA el Govern, les quatre reclamacions estan relacionades amb el fet que l’agència de viatges no ha retornat l’import dels viatges contractats que no es van portar a terme per diversos motius. En dos dels casos, l’agència es va comprometre a retornar els diners però a data d’avui encara no ho ha fet, mentre que les altres dues reclamacions es van cursar després que l’agència es negués a retornar els diners després que un vol es cancel·lés i un altre no es prestés perquè l’agència presumiblement no va pagar al seu proveïdor.
El Govern ha informat a l’ANA que el Servei d’atenció al consumidor ha registrat un total de 4 reclamacions i 2 consultes relacionades amb una agència de viatges del païs. Segons les fonts consultades, es tracta de l’agència Kenzamon Viatges (KV 2000), situada a l’avinguda Carlemany, 65. La primera reclamació es va rebre el 7 de maig, motivada pel fet que el viatge contractat no es va dur a terme perquè el proveïdor, que formava part del grup Orizonia, va fer fallida. Tot i que l’agència de viatges andorrana va pactar amb el seu client el retorn dels diners, a dia d’avui encara no ho ha complert.
La segona reclamació, del 22 de juliol, es va cursar després que el client patís una malaltia greu i sol·licités l’anul·lació del viatge. L’agència li va manifestar que li tornaria els diners però fins a la data encara no ha complert el seu compromís.
El tercer cas, del 16 d’agost, va ser el d’un consumidor que va contractar i pagar uns bitllets d’avió però el servei no es va prestar, presumiblement perquè l’agència no els va pagar al seu respectiu proveïdor.
Finalment, el 2 de setembre es va rebre la reclamació d’un quart client que va contractar i pagar uns bitllets d’avió per un vol transoceànic previst per al proper mes. En aquest cas, Kenzamon Viatges va comunicar-li que el vol s’havia cancel·lat i, segons afirma el consumidor, no va estar disposada a retornar-li l’import pagat.
Les quatre reclamacions es troben en procés de tramitació, per la qual cosa, un cop s’hagi recopilat tota la informació, es proposarà una mediació, i si es constaten indicis d’infracció administrativa, cursarà un expedient sancionador. A més, si durant la tramitació de les reclamacions es denotés qualsevol indici de delicte penal, la Unitat de Comerç i Consum, prèvia proposta al Govern, ho posaria en coneixement de la Fiscalia.
De la seva banda, l’Associació de Consumidors d’Andorra (ACU), que continua donant un servei mínim als seus socis, també ha rebut dues consultes relacionades amb aquesta agència de viatges. El seu responsable, Joan Anton Sarmiento, ha indicat que es tractaria de queixes contra el fet que l’agència va prometre unes condicions d’un viatge que després no es va arribar a concretar. Malgrat tot, Sarmiento ha indicat que amb la informació que de moment disposa, no es trobarien indicis d’engany, ja que els clients no van arribar a satisfer el cost dels viatges que havien reservat.
La presidenta de l’Associació d’agències de viatge, Christiane Pablo, ha explicat que l’empresa en qüestió no forma part de l’associació, i que no han rebut de moment cap queixa formal, tot i que ha reconegut que estava al corrent de certes males pràctiques com ara el fet de dir als clients que un viatge estava confirmat quan no era així, o assegurar que un bitllet estava emès quan no ho estava.