Aquest divendres s’ha dut a terme el primer dels passos formals per tal que l’heliport nacional sigui finalment una realitat en un terreny sobre la central hidroelèctrica de FEDA, a Encamp. El ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres Falcó, s’ha reunit amb els consellers de la majoria i l’oposició del Comú d’Encamp per presentar els informes favorables de què es disposen i les característiques del terreny on es vol ubicar la infraestructura. Torres ha explicat a l’ANA que el Comú veu amb bons ulls el projecte i que, per tant, durant les properes setmanes es formalitzarà un conveni de col·laboració entre les dues administracions per tirar endavant un pla especial amb l’acord dels propietaris. De la seva banda, el cònsol major d’Encamp, Jordi Torres Arauz, ha confirmat que s’han aclarit els dubtes que tenien relacionats amb les possibles afectacions i que, per tant, donaran suport al projecte.

El ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, ha presentat al Comú d’Encamp l’informe fet per l’assessor aeronàutic del Govern i l’informe extern elaborat per tècnics francesos, així com els informes d’afectacions urbanístiques, tots favorables a ubicar l’heliport en un terreny anomenat Tresoles, situat sobre la central hidroelèctrica de FEDA i a la dreta de la canonada provinent del llac d’Engolasters, prop d’unes feixes que antigament havien estat cultivables. La zona es troba a uns 100 metres del límit territorial amb Escaldes-Engordany, i segons ha avançat el cònsol major d’Encamp, a banda de la cessió del 10% que hauran de fer els propietaris privats, s’haurà d’utilitzar també una part de terrenys comunals.

Torres ha indicat que s’ha fet el disseny dels recorreguts d’elevació dels helicòpters, i que “no afecta pràcticament cap zona habitada, només a molta alçada”. Així, ha assegurat que l’heliport no afectarà la futura urbanització de la Cabeca ni la zona d’Engolasters, i tampoc comportarà cap problema per a la central hidroelèctrica. La sortida dels aparells només afectarà una zona industrial, sense habitatges.
El cònsol major ha afegit que s’han definit dues rutes; una en direcció a Encamp, que sobrevolarà el traçat de la carretera, i l’altre en direcció a Escaldes-Engordany i Andorra la Vella. En aquest darrer cas, com que el terreny perd altitud, els helicòpters de seguida assoliran més alçada, per no molestar la zona urbana. Aproximadament, sobrevolaran la zona de la rotonda d’entrada a Escaldes i continuaran en direcció a la Comella.

El ministre també ha informat els membres de la corporació encampadana dels condicionants que hi ha per construir l’heliport, com ara el fet que s’hauran de retirar diverses torres d’una línia elèctrica que passa per la zona, però que no està en funcionament. També caldrà construir un accés, que es farà des de la rotonda superior de la boca est del Túnel dels Dos Valires, passant per la zona industrial i per sobre del revolt que porta a l’empresa Pavand, subministradora de quitrà, es construiria un pont per accedir al terreny escollit.

El projecte, segons Torres, ha estat vist amb bons ulls pel Comú d’Encamp, i pel que fa als propietaris, “a priori hi estan d’acord”, segons s’ha pogut constatar després de contactar amb un d’ells que ja ha parlat amb la resta.

La reunió d’aquest divendres és un dels primers passos formals per a fer realitat el projecte. Un cop s’hagi signat el conveni i s’hagi parlat amb els propietaris, el Govern té previst seleccionar un equip multidiscipliar -amb un enginyer aeronàutic, un enginyer de vialitat i amb arquitectes- per tal que faci la redacció del projecte, per posteriorment fer la licitació. Tot i que el ministre ha assegurat que “el terreny és apte des de tots els vessants”, també ha recordat que “no serà un procés curt ni fàcil”. Torres Arauz també ha indicat que caldrà fer un estudi més aprofundit sobre el vent de la zona, instal·lant-hi una estació meteorològica, així com un estudi d’impacte acústic.

En el projecte de pressupost del 2017 hi ha una partida d’1,5 milions d’euros i la previsió és que l’heliport pugui estar enllestit de cara al 2018.

(Text i foto: ANA)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada