El fracàs escolar universitari, disparat en les titulacions tècniques

Quan es parla de fracàs escolar, totes les mirades es posen en els estudiants de secundària. En les últimes dècades ha anat en augment, i encara que és cert que els alumnes d’aquestes edats són els més afectats per aquest fracàs, no són els únics.
 
Tendim a creure que un cop s’ha superat la secundària i es passa a estudiar una carrera universitària, el fracàs o la seva possibilitat queda enrere pel sol fet que a partir d’aquí s’estudia per vocació o per altres raons que van més enllà de l’obligació.
 
Però la veritat és que en l’etapa universitària també està molt present el fracàs escolar, i això suposa per a les arques públiques pèrdues de diversos milers de milions d’euros. Informes recents el situen en una xifra propera als als 3 mil milions d’euros anuals. Espanya és un dels països desenvolupats en els que més estudiants universitaris abandonen els seus estudis. Segons Eurostat, és pràcticament el doble que la mitjana de la Unió Europea, que és del 14,2%. En definitiva, molts dels estudiants que en aquests dies es juguen el seu futur universitari després de les temudes proves de selectivitat, escolliran una carrera que abandonaran abans fins i tot d’acabar el primer any d’estudis.
 
Les carreres que en els últims anys estan patint més aquest abandonament són les relacionades amb la informàtica. Diferents universitats han realitzat estudis per tractar d’explicar o entendre a què es deu aquest fracàs, especialment en aquest tipus de titulacions tècniques. Per exemple, segons una anàlisi de la Universitat Politècnica de Madrid de 2014, l’abandonament en titulacions relacionades amb la informàtica, on és major que en altres enginyeries, s’eleva a taxes que van des del 42% al 59%. La Universitat Pompeu Fabra també ha publicat dades interessants dels que es desprèn que, de cada 300 matriculats en el grau d’enginyeria informàtica, només 30 aconsegueixen graduar-se tres anys més tard.
 
Segons David Monreal, professional amb 20 anys d’experiència en el sector online, 12 d’ells a InfoJobs com a desenvolupador de negoci, una de les principals causes de l’abandonament seria que els alumnes que accedeixen a aquestes titulacions d’informàtica no tenen ni la informació ni la orientació suficient per a això. “En diferents estudis s’ha demostrat que els estudiants que menys abandonen aquestes carreres són aquells que han rebut orientació professional en aquest camp. Per això, a l’hora d’escollir una carrera la nota de tall no és suficient, ja que cada titulació requereix fortaleses diferents”.
 
D’aquí, afegeix Monreal, que també és fundador de l’escola de programació Skylab Coders, que un dels assumptes pendents i que més urgeix resoldre sigui implementar plans d’orientació acadèmica, amb proves de nivell adequades, per a seleccionar per a aquestes carreres a aquells estudiants que compten amb la capacitat i aptituds necessàries per cursar aquests estudis.
 
Aquesta manca d’orientació i de proves de nivell no només afecten el fracàs escolar universitari, sinó també al mercat laboral i, finalment, a l’economia. Falten treballadors amb una formació tècnica, especialment informàtica, adequada. Només a Catalunya hi ha 85.000 vacants sense cobrir.
 
“Posar tots els nostres esforços en orientar i preparar els nostres estudiants serà fonamental per reduir les taxes d’abandonament”. Skylab Coders ha dissenyat una metodologia d’ingrés en els seus bootcamps o cursos de programació que els ha permès reduir a zero la taxa d’abandonament: el 100% dels alumnes es graduen, i la necessitat que té el mercat laboral d’aquests professionals fa que el 94% d’ells trobin feina com programadors en mes i mig.
 
David Monreal explica que aquestes proves de nivell prèvies a l’accés al curs, les pot fer qualsevol persona, tingui o no coneixements en programació. “Aquesta prova de selecció garanteix que l’alumne està preparat per desenvolupar la seva carrera en la programació. No es tracta de saber programar per endavant, però si de tenir les aptituds i l’actitud necessària per cursar aquest tipus d’estudis”.

Per Tecnonews / AMIC

TOTES LES NOTÍCIES