El Festival Internacional Orgue&nd clou la 16a edició mantenint “el ple a les esglésies”

festival orgue

Amb una mitjana de 300 persones per concert, exceptuant el concert de l’església parroquial de la Massana, on l’aforament no permet assolir aquestes xifra d’afluència, el Festival Internacional Orgue&nd ha tancat, aquest dijous al migdia amb l’última jornada de portes obertes, la setzena edició amb un balanç “ben positiu”. En aquest sentit, el director artístic del festival, Ignacio Ribas, ha assegurat estar molt satisfet amb la xifra de 1.500 espectadors que s’ha assolit en l’edició d’enguany i ha afegit que “un any més hem mantingut el ple a les esglésies amb espectadors que han repetit en diversos concerts i això evidencia la fortalesa del festival”.

A més, en relació amb la consolidació que ja presenta el Festival Intenacional Orgue&nd Principat d’Andorra, Ribas ha precisat que des de l’organització “hem identificat que un bon nombre d’espectadors estrangers han planificat les seves vacances en funció de la data dels concerts programats”. Quant a les jornades de portes obertes, que ha estat una de les novetats d’enguany, el director artístic del festival ha recalcat que tot i ser una proposta nova que cal implantar amb el pas dels anys, “hem assolit sobradament l’objectiu”.

Aquest dijous al migdia, amb l’última de les tres jornades de portes obertes programades, el Festival Internacional Orgue&nd, esdeveniment musical organitzat per l’Arxiprestat d’Andorra i els Amics dels Orgues de les Valls d’Andorra, ha posat el punt final a la seva setzena edició. Tal com ha indicat el director artístic del festival, Ignacio Ribas, el balanç de l’edició d’enguany “torna a ser ben positiu”, ja que s’han assolit els objectius preestablerts inicialment, tant pel que fa a l’afluència d’espectadors com amb la qualitat dels cinc concerts programats. Ignacio Ribas ha detallat que “unes 1.500 persones han gaudit del festival” i ha matisat que “un bon nombre d’espectadors han repetit en diversos concerts”. Pel que fa a les tres jornades de portes obertes programades, una de les novetats de l’edició d’enguany, Ribas ha explicat que tot i tractar-se d’una proposta nova que cal implantar durant les pròximes edicions, “hem assolit sobradament l’objectiu amb una assistència d’unes 25 persones en cadascuna de les jornades”. “Amb aquestes visites es coneix veritablement el funcionament de la màquina”, ha admès.

Pel que fa a la visita guiada pel cor de l’església arxiprestal d’Andorra la Vella, que ha tingut lloc aquest dijous al migdia, a partir de les explicacions del mateix Ignacio Ribas, que també és organista local, una vintena de persones han conegut de primera mà tant el funcionament de l’orgue com les diverses parts que el componen. D’aquesta manera, durant la primera part de l’explicació, Ignacio Ribas ha detallat que tot i no ser l’orgue més antic del país, ja que es va construir quatre anys més tard que el d’Escaldes, amb un total de 2.130 tubs, sí que és l’orgue més gran, superant de llarg els 522 tubs que té l’orgue d’Escaldes i els 1.269 de l’orgue de l’església parroquial de la Massana. Durant aquesta jornada de portes obertes, Ignacio Ribas també ha explicat el funcionament del pedaler, el gran orgue, la cadireta i l’orgue expressiu, que són les quatre seccions que conformen l’instrument.

Finalment, durant la segona part de la visita, després d’ensenyar diversos tubs que conformen l’orgue i obrir l’estructura de la cadireta, l’organista local ha interpretat dues peces, en primer lloc una obra de S. XVIII de Jacques Boyvin i posteriorment una composició del S. XVII del compositor portuguès Correa Braga, per tal d’il·lustrar “els diferents colors compositius que ofereix l’instrument”.

L’orgue com a patrimoni cultural

En relació amb el reconeixement de l’orgue com a patrimoni cultural, el director artístic del Festival Internacional Orgue&nd, Ignacio Ribas, ha assegurat que “els orgues del país no només tenen un valor material sinó també un valor històric i d’utilitat”. En aquest sentit, Ribas ha explicat que “els orgues del país estan molt vius” i ofereixen un contacte directe amb la música dels segles XV, XVI i XVIII. “Creiem que aquesta finestra sonora s’ha d’equiparar amb el valor que pot tenir un quadre del segle XVI”, ha admès. D’aquesta manera, Ribas ha assegurat que les converses amb el Govern no estan tancades i ha afegit que des de l’Arxiprestat d’Andorra i els Amics dels Orgues de les Valls d’Andorra s’insistirà “per veure si aconseguim que la nostra demanda entri també dins de les pautes de patrimoni que estableix l’administració”.

(Text i foto: ANA)

TOTES LES NOTÍCIES