Malgrat els importants registres de neu d’aquesta temporada d’hivern, el COEX ha gastat un 11% menys de sal que la temporada 2009-2010 quan, amb 6.100 tones, es va assolir el rècord de consum d’aquest fundent. El cap d’Àrea del COEX, Jordi Garcia, ha dit que no s’esperaven que el consum fos inferior a les 6.000 tones, i que ha estat possible gràcies a l’augment de la utilització de la salmorra, que combina sal amb aigua. D’altra banda, durant tota la temporada s’han hagut de disparar explosius per fer desencadenar allaus fins a 156 cops, mentre que la temporada anterior només es van fer 56 tirs.

Segons els registres que té el COEX al Refugi d’Envalira, aquesta temporada d’hivern s’han acumulat fins a nou metres de neu, gairebé el doble que la mitjana dels últims anys. Malgrat aquesta xifra rècord, el consum de sal no ha assolit els registres màxims de la temporada 2009-2010, en què per combatre la neu i el gel de les carreteres, es van repartir fins a 6.100 tones de sal. En canvi, aquest passat hivern la xifra ha estat de 5.422 tones, una disminució que el cap d’àrea del COEX, Jordi Garcia, atribueix a l’increment de la utilització de la salmorra, que combina sal amb aigua i que, per tant, permet estalviar sal seca.

Aquest sistema es va començar a implantar la temporada 2009-2010, ja que és més efectiu que la sal seca perquè s’enganxa més i es manté més estona a la carretera, però no ha estat fins enguany que la seva utilització s’ha anat generalitzant, un cop la majoria de màquines ja n’incorporen el dispositiu. Pel que fa al sistema de sal líquida que ja s’utilitza en algunes zones d’Espanya, Garcia ha dit que la prova pilot s’ha posposat fins la temporada vinent, i s’ha mostrat optimista pels bons resultats que està donant en indrets com Burgos.

Jordi Garcia ha explicat que a causa de l’elevat nombre de nevades d’aquest hivern i la seva intensitat, el COEX va haver de redistribuir el personal de treta de neu, i molts dels conductors van gairebé doblar els torns per poder mantenir ‘un nivell de servei acceptable’. El cap del COEX ha reconegut que potser en alguns moments no es van poder mantenir del tot netes les carreteres, però en tot cas sempre es van garantir els accessos a tot arreu, malgrat que en el cas de les carreteres secundàries es trigués una mica més del compte.

En total, aquesta temporada van treballar fins a 75 efectius, entre els 25 conductors, els 5 mecànics i els 35 efectius de carreteres que van fer tasques de suport, i fins i tot alguns dels conductors de manteniment de carreteres van haver de portar màquines llevaneu. De fet, a Canillo, hi van haver fins a 30 dies seguits de nevades.

Les importants nevades d’aquest hivern, però, no faran incrementar l’equip de treta de neu del COEX, ja que les temporades atípiques com aquesta es produeixen un cop cada 30 o 40 anys, i ‘no justifiquen un augment de la plantilla’, que està dimensionada per a un nivell ‘normal’ de nevades.

Com a dades rellevants, Garcia destaca que enguany van haver de turbinar les vores de la carretera pràcticament fins a Meritxell, quan normalment només són necessàries les turbines al Port d’Envalira i a Arcalís. També s’ha quasi doblat el nombre de quilòmetres que ha fet cada màquina llevaneu, ja que si la mitjana d’una màquina de la Vall d’Orient són entre 6.000 i 7.000 quilòmetres, aquesta temporada n’han fet entre 11.000 i 12.000.

Finalment, pel que fa a les allaus, aquesta temporada s’ha disparat fins a 45 vegades el sistema Gazex, -que consisteix en uns tubs instal·lats de manera permanent a la muntanya- a l’allau de la Guardiola de Soldeu, on també s’ha fet servir una vegada el sistema Catex, que consisteix en una mena de telefèric que diposita les càrregues en llocs estratègics, i dues vegades s’han fet purgues mitjançant l’helicòpter.

Pel que fa a l’allau dels Basers del Corb d’Arcalís, s’han fet un total de 24 tirs, en aquest cas mitjançant el sistema anomenat canó avalancheur, que dispara fletxes amb explosius des de l’altre vessant de la muntanya. Finalment, a l’allau de les Fonts d’Arinsal s’ha utilitzat el sistema Gazex un total de 84 vegades. El total de tirs per fer baixar controladament les diferents allaus s’han gairebé triplicat en relació a la temporada 2011-2012.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada