El Consolat de Portugal a Barcelona i el Consolat Honorari del Principat d’Andorra conjuntament amb les entitats portugueses del país: l Associació Casa de Portugal, Club Penya Encarnada, i l’Associació do Alto Minho, van oferir un concert d’alt nivell, protagonitzat pel guitarrista portuguès Pedro Jóia i el “Quartet Arabesco”. L’acte va tenir lloc al Teatre Comunal d’Andorra la Vella i va comptar amb la presència dels representants dels dos països, el Cònsol de Portugal a Barcelona, Paulo Teles Gama i el Cònsol Honorari de Portugal al Principat d’Andorra, Jose Manuel Da Silva, així com el ministre d’Afers Exteriors d’Andorra, Gilbert Saboya. També va assistir al concert, la cònsol major d’Andorra la Vella, Rosa Ferrer, així com l’Ambaixador Espanyol al Principat d’Andorra, Alberto Moreno.

Pedro Jóia, considerat el millor guitarrista portuguès, acabava d’actuar amb molt d’èxit al Palau de la Música Catalana, acompanyat del mateix “Quartet Arabesco”. Jóia, que alhora és compositor, ha rebut nombrosos guardons arreu i entre el seu repertori al Teatre Comunal també va interpretar un tema propi: “Variaçoes sobre o fado menor”.

De fet, el fado és la cançó popular portuguesa, composta habitualment d’estrofes de vuit compassos en to menor.

Pedro Jóia, va dividir el seu repertori en dos corrents, la de Coimbra que té fins i tot un estil de guitarra diferent i en el que es considera a Carlos Paredes (1949 – 2004) el mestre de la guitarra portuguesa de l’estil “Coimbrao”.

I va començar la seva interpretació solista de guitarra amb tres peces d’aquest autor: “Dança Palaciana”, “Cançao” i “Verdes Anos”, en una d’elles, va acompanyar-lo el violoncel, fet que li aportava veu, a la seva guitarra solista.

El compositor Carlos Paredes, va rebre les influències ancestrals de Coimbra, que incloent la construcció d’una guitarra pròpia. Amb la qual cosa va ajudar a redeescobrir la identitat de la cultura portuguesa, i que va anar més enllà de l’ús tradicional del fado. Paredes, va treballar per la preservació d’una tradició solista, que exigia un llenguatge nou.

En segon terme, Pedro Jóia va oferir “Set fados de Lisboa” que va començar amb “Variaçoes sobre o fado menor” una composició del propi artista, com hem dit abans.

Después va tocar… “Fado corrido”, un fado tradicional. Seguidament va interpretar… “Meditando”, “Fado en Mi Menor”, “Fado Armandinyo” i “Maldito fado”. Aquests 5 fados són composicións d’Armando Freire Salgado (1891 – 1946) conegut amb el nom popular “d’Armandinho” que alhora és el màxim exponent de l’escola fadista de Lisboa i que va influir tots els guitarristes d’aquest entorn; essent l’autor d’un ampli repertori de variacions i fados.

“Armandinho” és considerat un dels millors compositors de guitarra portuguesa, de les quals obres, l’intèrpret, Pedro Jóia n’havia fet al seu dia unes transcripcions per a guitarra clàssica, que el van fer mereixedor de nombrosos guardons arreu.

“El Quartet Arabesco”va acompanyar a Pedro Jóia en diversos fados en la interpretació dels quals el guitarrista fins i tot dirigia l’entrada dels 2 violins, la viola i el violoncel amb un gran domini dels diversos moviments acompassats, de la melodia del fado.

Per acabar el concert, Jóia com a solista va interpretar “Gaivota perdida” composició de Adelino Tavares da Silva. La lletra d’aquest fado és de l’escriptora portuguesa Anna Maria Mascarenhas.

El “Quartet Arabesco” està format per Denys Stetsenko (violí), Raquel Cravino (violí), Lúcio Studer (viola) i Nuno Abreu (violoncel). Habitualment acompanyen a Pedro Jóia en les seves gires i també formen part de les seves gravacions. Han participat conjuntament en nombrosos concerts a Portugal, Angola, Moçambic, Luxemburg i Macau, respectivament.

joiaPer acabar i fora de programa, Pedro Jóia i el “Quartet Arabesco”, van interpretar dos tangos argentins de Carlos Gardel ( 1890 -1935) que porten per títol : “Por una cabeza” i “Mano a mano”. La lletra del tango “Por una cabeza” va ser escrita pel poeta, escriptor i periodista Alfredo Le Pere (1900 – 1935) que també va escriure per a Gardel… “Mi Buenos Aires querido”, “El dia que me quieras”, “Cuesta abajo”, “Soledad”, etc. A més a més de realitzar els guions per a moltes de les seves pel·lícules.

Finalment, va tancar el concert de Pedro Jóia, un bis dedicat al recentment desaparegut Paco de Lucia ( 1947 – 2014), que al seu dia havia actuat a l’Auditori Nacional d’Ordino en una de les edicions del Festival Narciso Yepes. Pedro Jóia va dir, entre altres coses, que Paco de Lucia era el millor dels millors.

I s’ha de concloure, que Pedro Jòia, també està entre els millors guitarristes. El seu concert va captivar tothom i en acabar els assistents vam ser convidats a un còctel amb un aperitiu, que vam poder compartir amb les autoritats presents i especialment amb els músics d’aquesta gran vetllada del capvespre dominical, en un ambient molt acollidor, al Holiday Inn d’Andorra la Vella.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada