La directora general per la democràcia del Consell d’Europa, Snežana Samardžić-Marković, ha agraït a la presidència andorrana la voluntat de prendre com a objectiu polític l’educació, ja que sobretot en temps de crisi és difícil que els Estats apostin per un treball continu. ‘Es tendeix a buscar solucions immediates, resultats, però en realitat necessitem una llarga alenada’, ha indicat. Així mateix, la responsable de la secció per la democràcia ha considerat la presidència com un ‘èxit’ per la tria dels temes a abordar, la bona organització de les conferències i perquè durant el seu mandat els Estats membres del CE han adoptat una recomanació única sobre la qualitat de l’educació.

Malgrat que el Consell d’Europa (CE) treballa des de fa temps per garantir l’educació i potenciar valors d’interculturalitat, democràcia o diàleg a través d’aquesta, la directora general per la democràcia del Consell d’Europa, Snežana Samardžić-Marković, ha destacat que Andorra ho hagi assumit com una de les prioritats de la seva presidència del Consell de Ministres i ho hagi plantejat amb un enfocament polític.

Segons Samardžić-Marković, és ‘molt difícil’ en temps d’austeritat i de crisi mantenir l’atenció en aspectes continus perquè tothom vol ‘solucions immediates’. Amb tot, ha apuntat, cal tenir cura de les generacions futures i de la societat democràtica i per això és tan important que la presidència tingui ‘un significat polític’. Un enfocament que, segons ha indicat, es mantindrà en properes presidències d’altres països ‘gràcies a la tria d’Andorra’.

A més d’aquest compromís polític, la trobada realitzada aquests dies al Principat també es planteja tres raons pràctiques: treballar per definir les competències per a un diàleg intercultural, establir les competències per a una cultura de la democràcia i la ciutadania i assegurar una educació de qualitat per a tothom.

Aquestes sessions de treball, ha explicat Samardžić-Marković, serveixen per preparar la conferència permanent de Ministres d’Educació del CE que tindrà lloc a l’abril a Hèlsinki. Les conclusions que s’extreguin del debat amb els experts es traslladaran a aquesta trobada de ministres on s’haurà de decidir quines i com es transformen en recomanacions formals.

Pel que fa a la presidència d’Andorra al Comitè de Ministres del CE, la directora general per la Democràcia l’ha qualificat d”èxit’, tant per la tria del tema com per la professionalitat dels seus representants i l’organització dels actes. A més, gràcies a aquest fet, Andorra sempre serà mencionada en relació a l’educació i a les decisions preses durant aquesta presidència, ha apuntat. ‘Compartint el teu coneixement i experiències amb els altres fas una contribució, el teu model forma part de tots els acords sobre la ciutadania’, ha indicat.

A més, ha subratllat que durant la presidència andorrana ha tingut lloc un fet ‘bastant únic’ i és que els 47 països del CE han adoptat una recomanació per assegurar la qualitat de l’educació. ‘Mai havia passat abans i és una bona introducció per la trobada de Hèlsinki’, ha manifestat Samardžić-Marković.

En aquest sentit, la representant del CE ha argumentat que ‘tothom parla de la qualitat de l’educació però molta gent en té una visió diferent’, per aquest motiu ha celebrat l’adopció d’aquesta recomanació per definir aquest concepte i aplicar-lo en tots els Estats membre. ‘És un llegat per a moltes generacions i us n’heu de sentir orgullosos’, ha afirmat.

Pel que fa a la proposta de la ministra d’Educació, Roser Suñé, d’introduir una matèria transversal sobre els valors cívics a l’escola, Samardžić-Marković ha considerat que sobretot en temps de crisi hi ha una tendència a enfocar l’ensenyament cap a l”aprofitament’ i l”empleabilitat’, però cal mantenir l’atenció en els ciutadans ‘que han de mantenir i desenvolupar la democràcia’. Així, s’ha mostrat ‘contenta’ que es reconegui aquesta necessitat i que Andorra ‘introdueixi esforços addicionals per aplicar-ho’.

Per últim, la representant del CE ha recordat que ‘no és una coincidència que tot això succeeixi aquí, a Andorra’. I és que pel fet de tenir tres sistemes educatius, el Principat té ‘una pràctica vivent del que volem aconseguir també en altres països’, ha augurat. ‘No tots els països poden tenir el mateix model, però el que Andorra pot oferir és un exemple viu de com viure la diversitat a les escoles, en la vida diària i especialment en el sistema educatiu’, ha resumit Samardžić-Marković.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada