El Concert de Sant Jordi, nova cita del cicle ONCA Bàsic

gerard-claretLa Fundació ONCA continua la segona edició del cicle ONCA Bàsic amb el Concert de Sant Jordi, que tindrà lloc el dimecres 23 d’abril, a les 19 h, al Centre de Congressos d’Andorra la Vella amb entrada gratuïta.

El concert es durà a terme amb motiu de la festivitat de Sant Jordi. Un duo format pel director artístic i concertino de l’ONCA, Gerard Claret, i pel pianista mallorquí Andreu Riera oferirà un programa al voltant de la figura de Beethoven, amb la interpretació de dues de les sonates més famoses del compositor. Les deu sonates per a piano i violí compostes per Beethoven es van escriure entre 1797 i 1803, excepte l’última, que es va escriure el 1812. Beethoven va tenir com a referents artístics els clàssics germànics Haydn i Mozart, i va ser el primer compositor a donar el mateix protagonisme als dos instruments que formen el duo.

En paraules de Gerard Claret, “les dues sonates que es presenten al programa de Sant Jordi són les úniques que porten un títol i ocupen un lloc preferent al repertori per a duo de Beethoven. Ambdues són obres predilectes dels grans concertistes”.

El concert començarà amb la Sonata per a violí i piano núm. 5 en fa major, op. 24, «Sonata Primavera», que es va publicar el 1801. L’obra pertany a un període de felicitat del compositor amb un cert equilibri en les seves relacions sentimentals i personals. El tret més característic és la fluïdesa melòdica, d’una vitalitat insuperable, amb un segell i una frescor mantingudes a través dels quatre moviments. L’autor, tot i usar una estructura convencional pròpia de l’època, incorpora la seva petjada de geni creatiu.

A continuació, el duo oferirà la Sonata per a violí i piano núm. 9 en la major, op. 47, «Sonata a Kreutzer», que es va compondre el 1802 i és considerada de gran notorietat per la seva exigència instrumental, per la seva durada inusual (de més de quaranta minuts) i per l’expressió d’un gran ventall emocional: mentre que el primer moviment descriu un escenari agitat i furiós, el segon és més contemplatiu. L’obra finalitza amb un tercer moviment alegre i exultant. Cal incidir que justament el 1802 marca l’inici d’una etapa dolorosa en la vida de Beethoven amb el reconeixement de la seva sordesa i el patiment i la desesperació que això li suposa. Inicialment, Beethoven va dedicar aquesta sonata al violinista polonès George Bridgetower (1779-1860). Després de l’estrena del duet Beethoven-Bridgetower, el violinista va fer uns comentaris improcedents sobre una amiga del compositor, fet pel qual l’autor va decidir dedicar l’obra a Rodolphe Kreutzer, un altre reconegut violinista de l’època. Es dóna la circumstància que Kreutzer no va interpretar mai aquesta sonata en públic en considerar que la part del violí era tècnicament intocable. La importància d’aquesta obra queda reafirmada en la influència i la inspiració creativa que va suposar posteriorment per a artistes i intel·lectuals, com l’escriptor Tolstoi i el compositor Janaceck, entre d’altres.

_____________________________________________________________________

 

CONCERT DE SANT JORDI (ONCA BÀSIC)

Dimecres 23 d’abril, a les 19 h

Lloc: Centre de Congressos d’Andorra la Vella

ENTRADA LLIURE

Gerard Claret • violí

Andreu Riera • piano (http://artismagistri.wordpress.com/andreu-riera/)

PROGRAMA (sense interrupcions)

 Ludwig van Beethoven (1770-1827) – Sonata per a violí i piano núm. 5 en fa major, op. 24, «Sonata Primavera»

­ Allegro

­ Adagio molto espressivo

­ Scherzo. Allegro molto

­ Rondo. Allegro ma non troppo

 Ludwig van Beethoven (1770-1827) – Sonata per a violí i piano núm. 9 en la major, op. 47, «Sonata a Kreutzer»

­ Adagio sostenuto – Presto

­ Andante con Variazioni

­ Finale. Presto

(Foto: Pep Pujol Ricart)

 

 

TOTES LES NOTÍCIES