Centenars de veïns d’Escaldes han acudit aquest dimarts a partir de les 11 del matí per aconseguir aigua potable facilitada pel Comú, arran dels talls patits en el subministrament des d’aquest dilluns. El servei s’ha restablert però no és apta per al consum humà. La corporació ha posat a disposició de la població més de 8.000 ampolles de litre i mig en paquets de sis, que es reparteixen en funció de les persones que viuen a la unitat familiar. Els afectats lamenten haver de viure una situació així, i que el Comú no hagi actuat amb més fermesa després dels talls de l’estiu passat. Per la seva banda els hotelers i restauradors asseguren que estan perdent clients perquè molts opten, un cop s’assabenten que no disposen d’aigua, per marxar a una altra parròquia.

Aquest dimarts a les 11 del matí un camió carregat d’ampolles d’aigua ha estacionat al Prat Gran d’Escaldes-Engordany, per abastir la població de la parròquia, la qual no disposa de subministrament a les seves llars des de dilluns al migdia. Ja a aquella hora hi havia una cinquantena de persones fent cua, esperant a poder endur-se algunes de les ampolles facilitades de manera gratuïta. L’aigua ha tornat a la parròquia aquest dimarts al matí, però encara no és apta per al consum humà (es confia que ho serà dimecres a primera hora, depenent dels resultats de les analítiques), motiu pel qual la corporació ha mantingut aquest subministrament per a la seva població, que es mantindrà obert fins les 18 hores aproximadament. De moment el Comú ha adquirit 8.064 ampolles de litre i mig però, si s’acabessin, en portaran més.

En principi estava previst facilitar garrafes de cinc litres (el Comú n’havia demanat 2.000), però la distribuïdora no en tenia i s’ha optat per donar ampolles en paquets de sis. A unitats familiars d’una o dues persones es facilita un paquet, i a unitats de més persones, dos o més paquets. Els veïns han de facilitar les seves dades personals i adreça per poder accedir a les ampolles. Pel que fa a les persones amb mobilitat reduïda, personal del Comú es desplaça fins a casa seva per portar-los l’aigua potable.

Ja de bon matí la cua era llarga i també l’espera. Durant aquesta, els afectats comentaven, alguns força indignats, el seu enuig per la situació que els està tocant viure. I més tenint en compte que ja va passar l’estiu passat. Deu mesos després, “ja ho podien preveure”, ha lamentat Isabel Masdeu, que fa 34 anys que viu a la parròquia “i mai m’havia passat una cosa així”. Masdeu ha definit la situació que ha de viure com “desagradable”.

També ha estat crític Armando Moya, veí d’Escaldes des de fa vuit anys. “L’aigua que surt ara només serveix per al lavabo, no ens podem ni dutxar perquè surt molt tèrbola”, ha explicat, afegint que “no és normal que passi tan sovint”.

A banda de com s’ha vist afectada la situació personal dels escaldencs, els talls d’aigua també estan afectant els negocis. L’Alba Àlvarez ha explicat que pel seu negoci porta clients de fora del país a hotels d’Escaldes, i ara “per curar-me en salut els porto a hotels d’altres parròquies, perquè si no, acabo quedant malament per un problema del qual no en tinc la culpa”. Àlvarez ha demanat que es resolgui ja la situació perquè el subministrament d’aigua potable és un tema “primordial i sanitari”. Si no ho fan, “seré de les primeres en marxar de la parròquia”, ha assegurat.

Finalment, el sector hoteler i de la restauració també ha mostrat el seu enuig amb la situació. “Ahir a la tarda vam haver de tancar la cafeteria, i pel que fa als clients, alguns es van quedar, però els que tenien tota la setmana reservada van marxar a un altre hotel d’Andorra que tingués aigua”, ha explicat Dolors Torrente, propietària de l’hotel Oriol, de la plaça Coprínceps. Torrente ha reconegut que, per tot plegat, li està afectant el negoci. Té ampolles d’aigua a l’entrada de l’hotel i els clients, quan pugen a les habitacions, les agafen.

També ha estat molt crítica Amàlia Marquet, propietària de Marquet Gourmeterie, també a la plaça Coprínceps. Ha assegurat que els locals d’Escaldes “estem cansats” i “cremats”, i ha lamentat que el Comú “no ha reaccionat com havia de reaccionar”. “És una situació greu”, ha afegit, “sobretot per una parròquia que es diu de l’aigua, és una mica irònic haver de dir als clients que vagin a una altra parròquia a fer un cafè”. Marquet també ha exposat que els restauradors ja estan patint una situació complicada des de la crisi i ara que “intentem remuntar, si no podem donar un servei correcte als clients” serà molt més complicat. També ha lamentat que la millora dels dipòsits “fa 30 anys que se’n parla i encara no s’ha fet res”.

(Text i foto: ANA)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada