El Comú i la Plataforma contra l’heliport denuncien que els assessors del Govern i de Cathelicòpters són pare i fill

El Comú d’Andorra la Vella ha presentat un nou recurs de reposició demanant l’anul·lació de l’adjudicació del projecte de l’heliport nacional a Heliand-Cathelicòpters. En aquest cas, l’argument principal és la incompatibilitat i el conflicte d’interessos que hi ha hagut pel fet que l’assessor que va participar i validar el plec de bases, Enric Sanmartí, sigui el pare de Jaume Sanmartí Corbs, l’enginyer signatari dels documents de l’oferta que ha guanyat el concurs, Heliand-Cathelicòpters. D’altra banda, el Comú i la Plataforma també han fet públic que el Govern d’Albert Pintat, just després de les eleccions del 2009, hauria autoritzat al Roc del Patapou la construcció d’un heliport privat sense disposar del vistiplau del Comú.

El Comú d’Andorra la Vella i la Plataforma No a l’heliport al Patapou han fet públics aquest dimecres nous arguments en contra del projecte. En primer lloc, han presentat un nou recurs de reposició per denunciar que l’assessor que va validar el plec de bases elaborat pel Govern, i l’assessor que va signar els documents de l’oferta d’Heliand-Cathelicòpters són pare i fill. La cònsol major d’Andorra la Vella, Rosa Ferrer, ha explicat que aquest recurs es va presentar després que durant la reunió informativa del 5 de juliol es confirmés que Enric Sanmartí va participar en les condicions tècniques del plec de bases i validés les dades que hi apareixen.

Per tot plegat, Ferrer considera que hi ha un conflicte d’interessos i que això és contrari als principis més elementals del dret administratiu, per la qual cosa demanen la nul·litat de l’oferta o la seva adjudicació.

La corporació també ha presentat un altre recurs de reposició per demanar la nul·litat d’un decret que, segons ha assegurat Ferrer, es menciona en l’oferta de la UTE guanyadora, i que consisteix en una resolució del Govern de data 28 d’abril del 2009 –dos dies després de les eleccions generals-, per la qual ‘el Govern, amb la signatura de la directora del Ministeri d’Economia, va autoritzar a Helinord la ubicació, construcció i explotació d’un heliport de titularitat privada al Roc del Patapou’.

La cònsol ha indicat que això es va fer a esquenes del Comú, que només havia autoritzat unes obres de condicionament per una finca agrícola, i que per tant ‘és il·legal i d’una deslleialtat institucional total’. Ferrer, que fins ara no havia tingut constància d’aquesta autorització, creu que l’heliport privat no va prosperar perquè ‘no es van atrevir atès que sabien que el Comú estava en contra i que hauríem aturat les obres’, i que per això ‘ara s’ha optat per la via de l’interès nacional’. Tot i això, han presentat un recurs perquè s’anul·li l’autorització perquè no volen deixar ‘portes obertes’ i evitar tornar a començar amb batalles judicials.

D’altra banda, el Comú i la Plataforma també han fet públic un mapa del sobrevol que faran els helicòpters on es pot observar que es passa per sobre del Col·legi Sant Ermengol, l’hospital, l’Escola Andorrana, i Caldea. Concretament, segons el mapa, el Patapou està situat aproximadament a 1.150 metres, i els helicòpters s’hauran enlairat 40 metres quan sobrevolin Sant Ermengol, i fins a 60 metres quan passin Caldea. La cònsol major, Rosa Ferrer, ha assegurat que, tot i que el plànol indica que és un enlairament alternatiu, es tracta d’un mapa d’enlairament nocturn, i que no han trobat cap altre mapa que estableixi com serà el recorregut diürn, cosa que els fa pensar que ‘durant el dia encara podria ser un recorregut menys restrictiu’.

Un altre dels arguments que han exposat el Comú i la Plataforma aquest dimecres és una notícia apareguda a la Vanguardia l’any 2007, segons la qual els veïns de Barcelona es queixaven de la contaminació acústica que provocaven els vols turístics que feien helicòpters de l’empresa Cathelicòpters, ja que volaven per sota dels 800 metres que permet la normativa.

D’altra banda, el Comú ha fet arribar una carta al cap de Govern demanant-li de poder parlar amb els tècnics francesos que han de dur a terme un nou informe, o en tot cas, que tingui en compte una sèrie de preguntes formulades per la corporació, relacionades tant amb el plec de bases, com amb les ofertes rebudes i l’accés rodat i la seguretat. També se li fan arribar preguntes relacionades amb si es compleix la normativa de l’OACI, el sobrevol de les rutes, i les operacions que es podrien fer a l’emplaçament.

De la seva banda, el responsable de la Plataforma No a l’heliport al Patapou, Isidre Bartumeu, ha indicat que ja han aconseguit gairebé 1.000 signatures contra el projecte, i que de cara al setembre posaran en marxa una segona fase de conscienciació ciutadana, que tindrà un caire menys reivindicatiu i més pedagògic i informatiu.

2 comentaris

  1. Joan, No deus saber llegir o na saps de la missa la meitat. De tota manera, ja pots anar cantant si és que no vols retre’t a la realitat de les proves… Un heliport al Patapou és una barbaritat i sembla una presa de pèl per part del cap de govern. Si t’afectés, a tot el què exposa la “ferrer” prou uqe t’hi “agafaries”!! No ens fareu entrar el clau per la cabota. Una mica de seny no us aniria gens malament!

  2. Ferrer… No saps ja per a on agafar-te. Patètic.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada