La  corporació ordinenca ha presentat aquest dimarts a la nit a la seva població els detalls del pla director per a l’estació d’Arcalís, que planteja inversions ja a partir de la temporada vinent i que es marca com a “pedra angular” la construcció d’un telecabina des de l’Hortell fins la Coma, per garantir més pistes obertes en dies de meteorologia adversa i també per oferir una zona esquiable més àmplia als debutants, ha defensat el director de l’estació, Xabier Ajona. A partir d’aquí, es contempla la renovació de diversos ginys, millores en la innivació i renovació de les zones de restauració i serveis. La inversió necessària se situa entorn dels 21,8 milions d’euros durant els propers 17 anys. La fórmula escollida pel Comú, després de descartar la inversió pública, és la del ‘Project Finance’, a partir de la qual l’encarregat de fer la construcció dels ginys (o fins i tot entitats bancàries), són els qui financen l’obra, i la corporació retorna els diners en funció del nombre d’esquiadors que tingui per temporada. Amb aquesta fórmula “assentem la base perquè en futur puguin venir inversors privats”, ha plantejat el cònsol, Josep Àngel Mortés.

El pla director d’Arcalís, presentat aquest dimarts a la nit davant gairebé 400 persones, proposa tres vies factibles de finançament per reformar l’estació i garantir-ne la seva viabilitat. Descartada l’opció que els diners vinguin de la pròpia corporació, el ‘master plan’ posa sobre la taula l’entrada de socis privats, la venda de l’estació a privats o, finalment, la fórmula del ‘Project Finance’. Aquesta darrera és l’escollida per al Comú per tirar endavant les diferents inversions (almenys les inicials), que el pla director dicta com a necessàries. Parteix de la idea, tal com ha explicat el propi cònsol major, Josep Àngel Mortés, que són els constructors dels ginys mecànics o fins i tot entitats bancàries els que aporten el capital inicial per a l’obra, i el Comú va retornant els diners en funció “del nombre d’esquiadors” que rebi l’estació per temporada. És una manera de “no generar endeutament”, ha defensat Mortés, i també permet “assentar la base perquè en un futur puguin venir inversors privats”, ha afegit.

És a dir, l’arribada d’inversors privats “seria un segon pas”, ha plantejat el cònsol, i obligaria a fer una consulta popular perquè sigui el poble qui decideixi. Però tornant al primer pas, aquest ja està definit a partir del ‘Project Finance’. I ja s’aplicarà amb el que serà la “pedra angular” de tota la renovació de l’estació d’Arcalís, tal com ha defensat el director de l’estació, Xabier Ajona: el telecabina que unirà el peu de l’Hortell fins la Coma. La inversió d’aquesta infraestructura se situa entre els sis i els set milions d’euros. A partir d’ara, ha explicat Mortés, es començaran els contactes per trobar empreses interessades en finançar el projecte.

La construcció del telecabina de la Coma és una peça clau per a l’hivern per poder “vincular per baix els dos sectors principals de l’estació” i no només des de les cotes altes, ha exposat Ajona, de manera que, per exemple en dies de vent, es podria garantir el 80% de les instal·lacions obertes. Així mateix, també permetrà ampliar la superfície esquiable dels debutants. Però també ha de ser punt vertebrador a l’estiu, ja que la idea és que els turistes accedeixin fins la Coma també mitjançant el remuntador, i la carretera quedi limitada a ciclistes i vehicles no motoritzats. Encara més: Ajona ha plantejat la idea que gràcies a aquest telecabina es dona accés a una zona que permet allargar la temporada (per davant i per darrera) i fins i tot no ha descartat l’opció que es pugui esquiar durant els mesos d’estiu.

Però per arribar a aquest punt també cal millorar la xarxa d’innivació i aquest element és, després dels 13 milions que es volen invertir en millorar els remuntadors, el principal que planteja el pla director. Es contemplen en aquest sentit 3,8 milions d’euros, que ja s’haurien de començar a invertir la temporada vinent (pel que fa al telecabina de la Coma, es deixaria per la temporada següent).

Finalment, la tercera peça clau és la millora dels edificis destinats a serveis per als esquiadors. Es contemplen 2,8 milions per a accions com la renovació de l’edifici de l’Hortell, actualment “deficitari” i mal distribuït, ha reconegut Ajona. També a la zona de la Coma es projecta la construcció d’un edifici de serveis “al pas dels fluxos d’esquiadors”, amb escola d’esquí.

A banda d’Ajona i Mortés, també els ordinencs han pogut opinar i dir la seva durant la presentació del pla director. Així, han sortit demandes com la necessitat de millorar la carretera d’accés o fins i tot de reimpulsar el desviament de la Massana. També s’ha valorat l’opció del telecabina des del Serrat fins a l’estació. Ajona ha informat que no és un giny viable, ja que costaria almenys 20 milions d’euros, que “per la nostra dimensió no es pot assumir”. També es descarta de moment ampliar el nombre de pistes. “Primer assentem les bases i després ja construïm una cosa més gran”, ha plantejat.

En acabar la presentació, l’oposició comunal ha valorat la bona resposta que han donat els assistents al pla. “Ens ha sobtat que no demanessin com obtindrien el finançament”, ha manifestat la consellera Sandra Tudó, “confien que apareixerà”. Tudó ha explicat que encara no han parlat amb els inversors privats que s’havien interessat per l’estació tot i que ha tornat a lamentar que des de la corporació ja s’hagi escollit un finançament sense comptar amb l’opinió del poble.

(Text i foto: ANA)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada