L’ambaixador d’Espanya a Andorra, Alberto Moreno, i la consellera d’educació de l’ambaixada, María Soledad Salafranca, han comparegut aquest dimecres per explicar els detalls de les decisions preses per tal de donar continuïtat al sistema educatiu espanyol a Andorra. Tot i que s’ha optat per anar cap a un centre únic integrat, Moreno ha assegurat que és la millor opció per minimitzar els perjudicis que puguin tenir els pares i els alumnes. De fet, l’ambaixador ha afegit que ‘per primera vegada tenim un projecte de futur de la presència de l’escola espanyola a Andorra, ja que fins ara només es tractava d’anar allargant una presència històrica’. La consellera d’educació, de la seva banda, ha dit que amb el mateix nombre d’alumnes que l’actual, que ascendeix gairebé a 950, amb un centre únic es podrien estalviar uns 2 milions d’euros, és a dir, una tercera part del pressupost actual, que és de gairebé 6 milions d’euros.

L’ambaixador espanyol i la consellera d’educació han defensat aquest dimecres la decisió d’anar concentrant els alumnes del sistema educatiu espanyol en un únic centre. Alberto Moreno ha reconegut que es posava en qüestió el futur de tot el sistema, i que en canvi, s’ha decidit trobar una solució que garanteix la seva permanència.

Moreno també ha destacat que, a diferència del tancament de l’escola de la Massana, que va ser ‘traumàtic’ perquè es va fer d’un curs per l’altre, ara no es tanca cap escola sinó que s’inicia un procés d’anar concentrant els alumnes en menys centres, cosa que perjudicarà menys als alumnes i famílies.

Malgrat tot, l’ambaixador ha reconegut que hi ha un risc important de perdre alumnes, perquè el factor de proximitat de l’escola és molt important, encara que Madrid garanteixi el transport dels alumnes que ja no puguin cursar els seus estudis a Sant Julià i Encamp. Moreno també s’ha mostrat convençut que amb un únic centre la qualitat de l’ensenyament serà superior, ja que si de cinc equips directius es passa a un, els professors es podran dedicar més temps a la docència, o per exemple, podran tenir especialistes per als alumnes que necessitin un seguiment especial.

Pel que fa a l’estalvi que comportarà aquest canvi de model, l’ambaixador i la consellera d’educació, María Soledad Salafranca, han dit que tot dependrà del nombre d’alumnes i del nombre d’edificis que quedin en funcionament. De tota manera, s’estima que si es mantinguessin els mateixos alumnes, la despesa es reduiria un terç del pressupost actual de gairebé 6 milions d’euros. De fet, el pressupost total és de gairebé 7 milions d’euros si se sumen les despeses de la conselleria d’educació, que no variarien.

Una de les opcions, que no l’única, és concentrar tots els alumnes en un únic edifici, que podria ser el que actualment alberga l’institut, ja que és el més gran, tot i que això requeriria alguna remodelació perquè, per començar, hi hauria d’haver patis separats per a alumnes d’infantil, primària i secundària. Però l’ambaixador ha assegurat que totes les opcions estan obertes, i que si no aconsegueixen un edifici adient, s’utilitzaran dos o tres edificis, i millor dos que tres. En tot cas, la solució final es decidirà entre els dos governs, i ‘segurament caldrà fer alguna modificació del conveni’.

Salafranca ha assegurat que els centres d’Andorra la Vella i d’Escaldes-Engordany estan en condicions d’assumir els alumnes de tres anys que s’havien preinscrit a Sant Julià i Encamp, en principi sense desdoblar cap classe. A més, la consellera ha afegit que pel que fa als alumnes de 2,5 anys que ja havien començat la seva escolarització en aquests dos centres, la seva permanència està garantida i s’estudiaran fórmules perquè continuïn, com pot ser agrupar les classes de 3 i 4 anys.

Finalment, Moreno també ha donat garanties que els alumnes actuals podran continuar fins a sisè de primària mantenint la qualitat de l’ensenyament, ja que tant els centres, com el professorat i les activitats extracurriculars continuaran. Així, malgrat que es parla que el centre integrat podrà ser una realitat d’aquí a 4, 5 o 6 anys, Moreno ha dit que això no vol dir que encara hi hagi alguna classe que no estigui al centre. L’ambaixador ha dit que parlaran amb el Ministeri per veure com es poden donar totes les garanties a les famílies que això serà així, i en tot cas ha recordat que ‘si hem optat per un criteri de progressivitat és perquè volem portar-ho fins al final’.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada