Els usuaris del Bus Exprés ja es poden informar, des d’aquest mateix dimarts, del temps que falta perquè el vehicle esperat passi per una parada en concret. Per rebre la informació, l’usuari ha d’enviar un missatge de text al número 124 amb la paraula BUS, un espai i el número de la parada, i tot seguit rep un altre missatge amb la distància a la qual es troba el bus i el temps que s’estima que trigarà a arribar a la parada en concret. Tal com ha informat el director de Relació amb el client i màrqueting d’Andorra Teleocm, Carles Casadevall, durant els primers sis mesos es farà una prova pilot en què els missatges seran gratuïts, i més endavant s’estudiarà si s’han de cobrar al mateix preu que els SMS normals. La intenció és que la propera línia que incorpori aquest servei sigui el bus nocturn, que té una freqüència molt més reduïda.
El primer pas ha estat la posada en funcionament del servei al Bus Exprés, però la Cooperativa Interurbana i Andorra Telecom, que han desenvolupat conjuntament aquest servei d’informació, tenen com a proper objectiu que s’implanti també a la línia del bus nocturn. Segons ha opinat Carles Casadevall, la freqüència del servei de nit és molt més reduïda, i per això pot ser encara més útil per als usuaris. Més endavant també s’estudiarà que es pugui acabar estenent el servei a totes les altres línies del país.
La prova pilot, que ha començat aquest dimarts, compta amb sensors en tots els vehicles del Bus Exprés, i amb un sistema per calcular la distància a la qual es troba el vehicle de la parada i, el que trigarà en arribar-hi, tenint en compte la velocitat mitjana. Així, un cop l’usuari envia el missatge al 124, en uns segons rep una resposta amb la informació sol·licitada.
La intenció, segons ha indicat el president de la Cooperativa Interurbana, Gabriel Dallerès, és fer una prova pilot de sis mesos amb els missatges de text, que podran rebre els usuaris de Mobiland. Per als altres, per exemple els turistes, s’informarà aviat a través de la pàgina web. A més, la informació al web podrà complementar un servei d’informació del millor recorregut a fer, indicant el punt de partida i on es vol anar. Tot i així, Casadevall ha reconegut que s’estan estudiant alternatives per poder informar els turistes, però que el fet d’enviar-los un SMS no és fàcil perquè els operadors de telefonia mòbil de cada país són els que rebrien la demanda i la descartarien, i perquè el preu probablement hauria de ser car.
De fet, Casadevall ha indicat que aquest projecte, que s’emmarca en la visió de smart country, té la voluntat de ser sostenible, i per tant probablement quan s’hagi acabat el període de prova s’haurà de pagar pels SMS. Així, amb el cost dels missatges es podria sufragar el manteniment dels sensors i els mecanismes d’informació. El preu podria ser el dels missatges normals, és a dir, uns dotze cèntims, i fins i tot es podria incloure en els forfets Mobiland.
Pel que fa a la possibilitat que hi hagi pantalles a les parades que donin aquesta informació per a tothom, de moment es descarta l’opció, ja que el manteniment suposaria un cost elevat.