L’enquesta a la població sobre costums ambientals feta pel Centre de Recerca Sociològica (CRES) apunta que el 80% dels enquestats consideren que el fet de pagar les bosses de plàstic d’un sol ús és una bona mesura per reduir la generació de residus de plàstic.

Per tal de valorar l’impacte de la campanya “Prou Residus” que el Govern va engegar a finals de l’any passat, el Departament de Medi Ambient amb el CRES han realitzat una enquesta telefònica entre el 25 de febrer i el 14 de març. La mostra està formada per 712 persones escollides de manera aleatòria a partir d’un llistat anònim amb tots els números de telèfon facilitat per Andorra Telecom. Les persones han estat enquestades sobre l’ús de les bosses de plàstic reutilitzables en front de les de plàstic d’un sol ús i sobre el seu consum d’aigua de l’aixeta o embotellada.

Pel que fa a l’ús de les bosses reutilitzables en front de les bosses de plàstic d’un sol ús, una gran majoria dels enquestats (84%) manifesten fer servir sempre o gairebé sempre les bosses reutilitzables, davant del 6% que diu que fa servir habitualment bosses de plàstic d’un sol ús i d’un altre 10% fa servir les bosses dels dos tipus. Les persones que fan servir habitualment les bosses reutilitzables són principalment les dones i també les persones de més de 55 anys. En canvi, els enquestats de 25 a 39 anys són els que en major percentatge utilitzen les bosses de plàstic d’un sol ús (un 11% respecte el 4% dels enquestats més grans).

Referent al Reglament que promou el pagament de les bosses de plàstic d’un sol ús, gairebé el 70% dels enquestats manifesta que des de l’entrada en vigor, el passat 1 de gener del dit Reglament, utilitza amb més freqüència les bosses reutilitzables per anar a comprar, un 25% de les persones diu que les utilitza igual i un 6% continua fent servir les bosses de plàstic d’un sol ús, tot i que les hagi de pagar. En aquest cas, no s’observen gaires diferències en funció de les variables sociodemogràfiques, tot i que els enquestats més joves, de 18 a 24 anys, declaren en major percentatge que els altres grups d’edat fer servir més que abans les bosses reutilitzables (el 83% respecte el 71% dels que tenen 40 a 54 anys, i el 67% dels majors de 55 anys). Els enquestats de 25 a 39 anys són els que encara utilitzen més bosses de plàstic d’un sol ús (el 12% respecte el 3% dels més joves).

La majoria dels enquestats, el 80%, estan d’acord en que el fet de pagar les bosses de plàstic d’un sol ús als comerços és una bona mesura per reduir la generació de residus de plàstic, mentre que el 15 % no creu que sigui una mesura eficaç.

Pel que fa al tipus de consum d’aigua, el percentatge està bastant dividit. El 41% dels enquestats declara beure només aigua de l’aixeta i el 48% diu que només beu aigua embotellada. Només el 10% declara beure aigua dels dos tipus.

Entre les raons dels enquestats que prefereixen beure l’aigua de l’aixeta, destaquen en primer lloc, el sabor (perquè és més bona) amb el 69% de les respostes i en segon lloc, el preu (perquè és més econòmica) amb el 18% de les respostes. L’altre percentatge de respostes està distribuït en diferents idees com “és més saludable”, o “perquè hi està acostumat” o “per evitar residus”.

Dels enquestats que prefereixen l’aigua embotellada, destaquen, en primer lloc, la salubritat de l’aigua (la troben més saludable, no té tractament pel clor, etc.) amb el 57% de les respostes i en segon lloc, el sabor (la troben més bona) amb el 33% de les respostes. Altres raons apuntades amb menor percentatges de resposta són “per costum” (el 10%), “em senta millor” (el 4%) o “perquè té fills petits” (el 2%).

Els altres temes tractats en la campanya de Prou Residus han estat el dels regals immaterials que es van promoure durant les festes de Nadal i el del malbaratament alimentari que es desenvoluparà al mes de juny ja que és el tema escollit per les Nacions Unides per al Dia Mundial del Medi Ambient.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada