telemedicinaEl 70 % dels pacients i el 80 % dels professionals de la salut estarien disposats a utilitzar la telemedicina si estigués al seu abast, segons l’informe “Gestió remota de pacients: Un estudi sobre les percepcions de pacients i professionals a Espanya “, elaborat per l’escola de negocis IESE i Telefónica.

L’estudi ha estat presentat avui a Barcelona per Jaume Raventós, director d’eHealth de Telefónica, i Elena Reutskaja, professora de l’IESE i autora de l’informe al costat del també professor Jaume Ribera. Es tracta del primer estudi d’aquest tipus realitzat a Espanya i recull l’opinió de gairebé 1.800 persones entre pacients crònics (hipertensió, diabetis, cardiopaties i malaltia pulmonar obstructiva crònica o MPOC) i professionals mèdics de tot Espanya (metges de capçalera, especialistes i infermers) tant del sector públic com privat.

La telemedicina o Gestió Remota de Pacients ( GRP ) és un sistema que, a través de l’ús de la tecnologia, permet als pacients controlar el seu estat des de casa i compartir els resultats en temps real amb el seu metge.

En l’actualitat, només un grup reduït de professionals (entre un 3% i un 11%) i de pacients (un 7%) utilitzen habitualment els sistemes de Gestió Remota de Pacients, tot i que perceben molts beneficis potencials en l’ús de la Gestió Remota. Els principals beneficis s’associen a la millora de la qualitat d’atenció, la detecció precoç de canvis en les afeccions cròniques, l’assumpció de més responsabilitat dels propis pacients en la seva atenció, etc.

Tot i que els professionals de la salut estan bastant familiaritzats amb el terme GRP, només un petit percentatge coneix exactament en què consisteix i la utilitza actualment, sent els metges ( 31% ) el grup menys informat. El coneixement era fins i tot menor dins del sector privat.

Pel que fa als beneficis que aporta, gairebé nou de cada deu professionals consideren que la GRP ajuda a millorar la qualitat de l’atenció al animar els pacients crònics a cuidar més la seva salut i detectar precoçment els canvis en les seves afeccions. Això , a més de reduir l’aglomeració i visites rutinàries de pacients a l’hospital. Els pacients, per la seva banda, destaquen també que es tracta d’una tecnologia molt útil per estalviar temps i visites a l’hospital.

No obstant, el sistema GRP desperta també preocupació entre els dos grups. La manca d’accés a la tecnologia per part dels pacients i la falta de formació tecnològica és una de les principals preocupacions per al 80 % dels professionals de la salut. Això sense comptar amb un menor contacte personal amb els seus pacients. Precisament aquesta manca de contacte amb els metges és també la principal preocupació dels pacients, si bé la majoria se sentirien còmodes utilitzant una videoconferència. Només una mitjana del 16 % dels pacients enquestats es va negar a utilitzar el sistema encara que l’hi oferissin.

Una altra de les principals conclusions de l’estudi, i alguna cosa en què coincideixen tant els pacients com els professionals, és que encara que són majoritàriament favorables a l’ús del sistema GRP, cal oferir més informació , cosa que facilitaria la seva aplicació. Una altra de les claus per al seu èxit seria que els metges, com a font creïble que són per als pacients, ajudaran a aquests a iniciar-se en el sistema.

A partir d’aquestes conclusions, l’estudi ofereix diverses recomanacions per a la introducció eficaç de la telemedicina en un moment com l’actual. El primer pas és oferir un accés clar, rellevant i transparent al sistema GRP. A això contribuiria donar a conèixer els resultats d’experiències reeixides en diferents regions i sectors, cosa que ajudaria a motivar la seva utilització. En aquesta campanya informativa seria important el paper del Ministeri de Sanitat com una font creïble i de confiança.

L’estudi reflecteix també importants diferències entre pacients i zones que cal tallar. A l’hora d’informar sobre el sistema GRP s’hauria de fer èmfasi en intentar que el coneguin aquells menys familiaritzats amb el terme: metges de capçalera , especialment en el sector privat, pacients amb hipertensió i diabetis, pacients amb menys ingressos o aquells residents al centre ( excepte Madrid ), nord-oest i regions orientals d’Espanya.

Així mateix, la promoció de la telemedicina hauria de començar per aquells grups més proclius al seu ús : pacients de MPOC i cardiopaties, els que compten amb majors ingressos i els que resideixen a les regions meridionals i del nord-est d’Espanya o a Madrid. Pel que fa als professionals, la seva promoció hauria de començar entre els professionals del sector públic, menys reticents a la seva aplicació que els del sector privat si estigués disponible.

Per a l’elaboració de l’estudi es va realitzar una enquesta online a 758 professionals de la salut (metges de capçalera, especialistes i infermers) ja 1006 pacients amb malalties cròniques (hipertensió, diabetis, cardiopaties i malaltia pulmonar obstructiva crònica o MPOC) de tot Espanya entre maig i juny de 2013 i preparada per experts de Telefónica Digital, l’IESE-CRHIM i Populus . A més es van realitzar dos grups focals amb pacients amb menys formació tecnològica que aquells que van participar en l’enquesta i en els quals els pacients van tenir l’oportunitat d’expressar la seva opinió lliurement, sense estar subjectes al qüestionari tancat que plantejava l’enquesta en línia. L’estudi està disponible per a la consulta i descàrrega en els llocs web de Telefónica Digital i l’IESE.

Per Tecnonews / ACPG – Redacció

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada