El 68% dels escaldencs mantindrien l’avinguda Carlemany per a vianants

vivandL’observatori del CRES sobre la percepció dels turistes, residents i empresaris en relació al tancament de l’avinguda Carlemany per fer-la de vianants mostra que prop d’un 68% dels residents a la parròquia donarien continuïtat a aquest canvi. La majoria valoren aspectes com la tranquil·litat, el confort i la facilitat per comprar, mentre que la mobilitat o l’aparcament són les variables menys ben valorades. De la seva banda, els turistes que ja havien visitat l’avinguda creuen en un 94% que el canvi és positiu i entre els que no coneixien la zona Vivand, un 97,5% també ho valoren de forma satisfactòria. Les valoracions més moderades vénen de part dels empresaris, sobretot dels que tenen el seu negoci més allunyat de la zona comercial, segons ha apuntat el director del CRES, Joan Micó. De les 252 empreses consultades, un 57,5% no consideren que el canvi hagi tingut un impacte econòmic positiu ni negatiu en els seus negocis. Segons Micó, els empresaris que estan dins la zona comercial són més optimistes però també depèn del tipus de negocis. Per exemple, restauradors i comerç al detall són els que veurien el canvi amb més bons ulls. Des del Comú, la consellera de Finances, Núria Gómez, i el conseller de Recursos Humans i Compres, Salomó Benchluch, s’han mostrat satisfets amb els resultats d’aquesta enquesta i amb les xifres de la Nit Vivand que va arribar a aplegar entre 12.000 i 16.000 persones entre les 21 i les 21.30 hores. Tot i així, s’han volgut mostrar prudents i han afirmat que caldrà esperar que passi un any des del tancament per poder fer un balanç de l’opinió i l’impacte del canvi.

Les dades de l’enquesta del CRES sobre l’avinguda Carlemany per a vianants indiquen que un 68,1% dels 414 residents a la parròquia d’Escaldes qüestionats estarien a favor de donar continuïtat al canvi, una xifra que ha augmentat considerablement respecte del darrer observatori del centre de recerca que mostrava un 40% dels enquestats del país favorables al projecte. El 22% hi estaria en contra.

Els que hi donarien continuïtat destaquen la tranquil·litat o l’atractiu que suposa per al turisme, mentre que els contraris ho farien només en determinades èpoques de l’any o creuen que hi ha un mal funcionament en general de l’avinguda i, en menor mesura, perquè causa problemes de circulació. Així, la facilitat d’aparcament, la mobilitat i el transport públic obtenen les notes més baixes, entre el 5 i el 6, una característica que el Comú vol millorar sobretot amb la senyalització de les zones d’aparcament, segons ha dit el conseller de Recursos Humans i Compres, Salomó Benchluch.

Els residents creuen en un 44% que la qualitat de vida de la parròquia ha millorat i un 43% que està igual, el 25% opina que l’oferta comercial ha millorat i un 60% que no ha variat. Pel que fa a l’oci, el 58% dels enquestats creu que ha millorat i un 30% que es manté igual, i només un 3% veu que ha anat a pitjor amb la transformació per a vianants.

Sobre si el canvi és positiu o no, el 68% dels enquestats es decanten per la primera opció, un 16% per la segona i un altre 16% no ha contestat. La majoria dels que ho veuen bé indiquen que fomenta el passeig i les compres.

Entre els turistes, la percepció de l’avinguda per a vianants també és bona. El 93,5% dels que havien visitat Carlemany abans de convertir-se en zona per a vianants ha opinat que el canvi és per a millor, mentre que un 4,5% creu que queda igual i un 2,1% pitjor. La tranquil·litat per passejar és també l’aspecte que més valoren els enquestats. Entre els que no coneixien Vivand, el 97,5% dels 79 enquestats donen una valoració positiva i els altres no opinen. La mobilitat i la facilitat per arribar als hotels són també en aquest cas els aspectes són menys positius per als turistes. A més, un 87,7% creu que dóna un avantatge respecte d’altres zones comercials i un 96,6% considerea un al·licient tornar a visitar Vivand en una propera visita a Andorra.

Per últim, les empreses enquestades mantenen encara un posicionament més neutre. El 44% creu que el canvi no és ni positiu ni negatiu, sinó que cal esperar per veure els seus efectes. Un 26% pensa que es positiu o molt positiu, mentre que un 27% considera que és negatiu o molt negatiu. Els establiments més propers a Carlemany són ‘més optimistes’ que els que estan més lluny, segons ha manifestat el director del CRES, Joan Micó.

Pel que fa a l’impacte econòmic sobre els negocis, el 57% apunta que per ara no és ni positiu ni negatiu, mentre que un 14% opina que és molt positiu o positiu i un 24% bastant o molt negatiu. Segons el tipus d’establiments s’observen diferències i és que la restauració i el comerç al detall són els que estan més contents amb el canvi mentre que l’hoteleria és el que ho està menys. En aquest punt, com ha apuntat Micó, en la segona onada del baròmetre del CRES es demanaran dades més concretes sobre la facturació i l’evolució de les vendes de les empreses per conèixer millor el seu impacte.

Indicadors d’afluència i Nit Vivand

El Comú ha donat a conèixer aquest dijous els resultats dels comptadors ubicats en cinc trams de l’avinguda des de finals de maig. Aquests indiquen un augment important de l’afluència des del 24 de juliol, amb la inauguració de Vivand i apunten que durant el setembre l’afluència s’ha mantingut un 40% per sobre de la registrada durant el juliol, abans de la inauguració. La data amb més visites va ser el 20 d’agost, encara que el passat 12 d’octubre amb la Nit Vivand es va superar en un 18%. Així mateix, aquella mateixa nit, entre les 21 i les 21.30 hores es van registrar entre 12.000 i 14.000 usuaris, encara que la tecnologia no permet distingir els vianants absoluts que van passejar per l’avinguda, com ha reconegut la consellera de Finances, Núria Gómez.

Des del Comú s’han mostrat contents amb les dades, sobretot pel que fa als turistes i residents, però han volgut ser ‘prudents’ i esperar a conèixer millor les problemàtiques dels empresaris per a buscar-hi solucions, així com disposar de dades objectives per fer una valoració ‘més fiable’ de l’evolució de l’impacte comercial de Vivand.

TOTES LES NOTÍCIES