El 65 Festival Internacional de Cinema de Cannes arrenca amb Moonrise Kingdom de Wes Anderson

Moonrise kingdom del nord-americà Wes Anderson serà l’encarregada d’obrir la 65 edició del Festival Internacional de Cinema de Cannes amb una història d’una parella de joves perduts en una illa a la dècada dels seixanta i que compta amb un repartiment estel·lar conformat per una extensa galeria de primers actors com Bruce Willis, Bill Murray, Tilda Swinton, Edward Norton o Frances McDormand. En la present edició retrobarem directors habituals del festival que han estat guardonats en ocasions passades com l’austríac Michael Haneke que competirà amb Amour; el britànic Ken Loach amb The angel’s share al costat del seu inseparable guionista Paul Laverty; l’iranià Abbas Kiarostami amb un film rodat al Japó Like someone in Love o el romanès Cristian Mungiu que concursarà per la Palma d’Or amb Beyond the hills.

Trobem altres noms d’alçada en una complerta Secció Oficial com l’italià Matteo Garrone que presenta Reality després de la brutal Gomorra; el neozelandès Andrew Dominique que ha dirigit la comèdia de gàngsters Killing them softly amb un repartiment de luxe encapçalat per Brad Pitt, James Gandolfini o Ray Liotta; el director de la fantàstica Take Shelter Jeff Nichols que s’estrena en aquesta secció amb Mud; el reputadíssim David Cronenberg que ha rodat Cosmopolis a partir d’una adaptació de Tom DeLillo; i el brasiler Walter Salles que es recolza també sobre una adaptació literària, en aquest cas, del clàssic On the road de Jack Kerouac.

Una llista interminable de directors amb un pes important també de directors francesos com el veterà Alain Resnais que després de la deliciosa Les herbes folles retorna a Cannes amb Vous n’avez encore rient vu; el mateix cas que Jacques Audiard que després del triomf de l’enèrgica Un profeta l’any 2009 repeteix ara amb De rouille et d’os amb Marion Cotillard com a cap de cartell; o Leos Carax que tornarà a trepitjar catifa vermella amb Holy motors rodejat de belleses com Eva Mendes o Kylie Minogue.

La presència de cinema espanyol serà bastant migrada enguany ja que tan sols el barceloní Jaime Rosales participarà en la secció Quinzena dels realitzadors amb una proposta de la qual ha transcendit ben poca cosa, Sueño y silencio. Amb questa pel·lícula rodada en blanc i negre al voltant d’un accident de cotxe d’un matrimoni amb fills , format per una professora francesa i un arquitecte espanyol, mentre volten de vacances pel Delta de l’Ebre serà la tercera vegada que el director de La soledad visita algunes de les diferents competicions que tenen lloc a Cannes.

En un any de forta incidència de cinema llatinoamericà detectem també la participació d’una altra cinta que compta amb coproducció espanyola en aquesta mateixa secció de la Quinzena dels realitzadors, un festival en si mateix dins del gran festival de Cannes. Ens referim a Infancia clandestina de Benjamin Ávila que relata una història d’infància de trets autobiogràfics del mateix realitzador durant la dictadura argentina i que està protagonitzada per Ernesto Alterio i Natalia Oreiro.

Entre aquesta participació espanyola força minsa cal subratllar l’èxit de la productora Morena Films, conduïda per Juan Gordon, ja que ha aconseguit una gran promoció per la productora al col·locar dos propostes a la secció paral·lela Una certa mirada. Una pel·lícula és la coproducció Elefante blanco de l’argentí Pablo Trapero que està protagonitzada per Ricardo Darín i el belga Jérémie Renier i on ambdós actors fan de mossens obreristes en una barriada miserable de Buenos Aires al costat d’una assistenta social que els ajuda en la seva tasca pastoral i social.

L’altra pel·lícula coproduïda per Morena Films és el film col·lectiu 7 días en La Habana en què es fa un retrat costumista del dia a dia de la capital cubana intentant evitar la visió turística defugint els tòpics a l’ús. En aquest film que consta de set episodis corresponents als set dies de la setmana hi trobem de nou l’argentí Pablo Trapero al costat d’altres realitzadors com el basc Julio Medem i els internacionals Gaspar Noe, Laurent Cantet, Benicio del Toro, Elia Suleiman i Juan Carlos Tabío.

L’únic representant espanyol a la Setmana de la crítica és el director debutant Antonio Méndez Esparza que mostrarà la coproducció feta amb Mèxic i Estats Units Aquí y allá sobre la història d’un emigrant que retorna a Mèxic i on es barreja la ficció amb la mirada documental.

Per Joan Millaret Valls / ACPG – Redacció

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.